Какво да правим с чувствителните въпроси в анкетата?

Чувствителните въпроси в една анкета водят до редица изкривявания на резултатите, а най-добрият начин да избегнем това е да не ги задаваме. Ала понякога това се налага! Някои изследвания изискват да питаме – за пиенето, за дрогата, за своеволията зад волана…. Как да ги поднесем така, че да получим честни и неподправени отговори?

Повече доверие към онлайн анкетите

Едно от безспорните предимства на онлайн-проучванията е способността да „се справят“ с чувствителните питания много по-добре от всички други видове изследванията. Това е потвърдено чрез различни експерименти и наблюдения на социолозите. Според тях, онлайн анкетите осигуряват доста по-искрени резултати при деликатните въпроси в сравнение с всяка друга форма на запитване. Проучванията чрез компютъра и интернет носят много по-висок процент на „самопризнания“ при деликатните въпроси.

Обяснението на социолозите е, че хората са склонни да споделят много повече „с компютъра“, отколкото с жив човек, защото компютърът няма как да ги упрекне за каквото и да е. Пред безличното и бездушно „лице“ на машината респондентните са много по-склони да бъдат честни и откровени. Този метод изглежда много по-„личен“.

Изводът на социолозите е, че методологиите за проучване, които намаляват намесата на човек (интерюиращ) демонстрират много по-високи нива на „самопризнание“ и по-голямо желание да се отговори на чувствителните въпроси.

Знаейки всичко това, имаме основание да предпочетем онлайн метода за изследване пред всички останали. Ала можем направим и още няколко стъпки, за да улесним своите респонденти, които ще бъдат изправени пред „трудни“ питания.

Роля на предшестващия въпрос

Ако условията позволяват, чувствителният въпрос може да бъде предшестван от такъв, който да въвежда респондента в темата. Целта е плавно да запознаем респондента с деликатната материя, в която сме се съсредоточили, без да „се хвърляме“ директно върху болезнените въпроси.

Никога в живия разговор не се случва да започваме със „Здравей, колко тежиш?“. Нали? Е, по същия начин и в анкетата трябва да избягваме тази внезапност.

Например, ако проучваме темата за алкохолизма, можем първо да попитаме респондента: „Има ли някой в семейството ви, който да имал проблеми с алкохола?

Ако търсим данни за здравословни проблеми, можем да започнем с такъв въпрос: „Как бихте окачествил здравословното си състояние в момента?“ (отговори: Отлично / Много добро / Добро / Не добро / Лошо). Така караме респондента да се настрои, да започне да мисли за това, което предстои да го попитаме, създава контекст за по-деликатните въпроси.

Разбира се, винаги трябва да имаме предвид, че в проучванията трябва да търсим краткост и да пестим времето на респондента.

Нормализиране на „ненормалното“

Един отличен начин да се потърси честен отговор е да въпросът да се зададе по такъв начин, че да стане ясно за респондента, че приемаме всичко за съвсем, съвсем нормално. За целта се използва техника на перифразиране, внимателен подбор на думите, фризиране на изказа. Ако, например, питаме служителите в дадена фирма за техните религиозни вярвания, то можем да зададем въпроса така: „Ние в нашата компания се гордеем, че в екипа ни има изключително богата палитра от хора с различни религиозни убеждения. Вие каква религия изповядвате?

Пренасяне на проблема върху друг човек

Ако очакваме искрен отговор за деликатен проблем, можем да перифразираме въпроса така, сякаш питаме респондента за друг човек или множество от други хора. Идеята на този подход е, че всеки човек е склонен да разкрие собствените си чувства, ако гледа през погледа на друг. Например: „Много колеги споделят, че им е трудно да се откажат от цигарите. Като пушач как бихте класирали причините, поради което за мнозина е трудно да прекратят тютюнопушенето?“ (следват възможни отговори: Подвластни са на навика / Пушенето ги успокоява / Нямат воля да вземат решение и др.)

Гарантиране на анонимността

Важно е да убедим своите респонденти, че проучването е изцяло анонимно. Това значи, че няма да се използват никакви идентифициращи данни по време на анализа на данните. За мнозина чувството за анонимност е решаващо за това дали „ще си признаят“.

Не бива да се забравя, че все пак има хора, които не вярват на подобни уверения.

Възможност за излизане от ситуацията

Възможен вариант е на респондентите да се даде свободата да не отговорят на чувствителния въпрос, който може да ги притесни. Това може да стане чрез осигуряване на възможността да прескочат такъв въпрос (т.е. да не е задължителен) или чрез добавянето на опционален отговор „Предпочитам да не отговарям“.

Подобна свобода може да помогне респондентите да не се окажат засегнати. Ала той не дава ценна информация. Пред таблото с графиките за обобщените данни анализаторът не може да направи нищо, ако има голям дял на отговорите „Предпочитам да не отговарям“.

Попълване на въпросниците напълно самостоятелно

Наистина е трудно да знаем дали някой се намира близо до нашия респондент, докогато той попълва анкетата си. Знаем обаче, че присъствието на друго лице може да накара респондента да изкриви отговора си. Така например ученици, които попълват анкета в присъствието на родителите си, са много по-малко склонни да признаят евентуалната употреба на алкохол, цигари или наркотици.

Проблемът произтича от усещането на респондента, че някой, с когото има взаимоотношения, може да научи за него смущаващи неща и да промени отношението си.

Макар че не можем напълно да гарантираме, че респондентите са сами пред компютрите си, бихме могли да ги посъветваме още във встъпителните няколко изречения, че е желателно никой да не ги безпокои по време на анкетата.

Да запомним трите ключови фактора

В заключение може да се каже, че когато в дадено онлайн проучване присъстват деликатни въпроси, то има три фактора, които влияят на респондента:

  • администрирането на анкетата (дали респондентът разговаря с човек насреща или не)
  • обстановка и присъствие на друг човек
  • изказ на въпросите.

Ако се чудите дали бихте могли да зададете чувствителен въпрос в своето проучване и да получите искрени отговори, предлагаме Ви да опитате комбинация от някои от предложените подходи, съчетани в анкета в Survey.bg. Не забравяйте, че дори и малкият процент конкретни отговори е добро постижение, когато става дума за деликатни теми!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.