Мобилните технологии променят начина, по който хората живеят и правят бизнес. За всички организации днес е от решаващо значение да оптимизират своите комуникации за новите устройства. А това включва буквално всичко – от електронната поща и системата за управление на склада до уебсайта и изследванията сред потребителите. Промяната е много ползотворна специално в сферата на проучванията. Сега изследователите имат възможност да предложат на своите респонденти да реагират моментално – чрез своя смартфон, докато поканата е още пред очите им, а събитията, които се изследват, са още „пресни“ в ума и емоциите.
Особености на дизайна при мобилните устройства
На всички ни е лесно да боравим със своите смартфони, но повечето от нас не се замислят колко специфични са програмите за тези малки устройства. Взаимодействието ни с умните джаджи е определено от някои неизбежни особености. Ако при работа с настолен компютър и мишка потребителите очакват прецизност и много функционалности в един екран, при сензорния дисплей се борави с по-едри изображения, повече интерактивност, плъзгане и мащабиране с пръсти, удобни за “уцелване” бутони и др.
Дисплеите са малки. Каквато и да е резолюцията им, текстът, който може да се вмести в един екран, не може да се простира в десетки изречения, както е при настолния компютър или лаптопа. Това налага краткост в изказа.
Пространството е „тясно“. Само един обикновен бутон – за да може да бъде докоснат с пръст – заема много по-голяма площ от „терена“ на приложението. Поставен на неудобно място, той може да провали подредбата на всички останали детайли.
Потребителите са нетърпеливи. Те не обичат действията да се случват бавно. Според някои изследвания, ¾ от потребителите на мобилен интернет напускат дадена уеб-страница, ако тя се зарежда бавно. Приемливото чакане се изчислява на… около една секунда.
Клавиатурите са неудобни. С малките си или изцяло виртуални бутони те не са пригодени за писане на много думи. Това лесно може да се забележи по дължината и формата на изказванията в уеб-чатовете.
Конструиране на проучване за смартфони
Заради особеностите на умните телефони проучванията следва да изглеждат по начин, коренно различен от този за голям екран.
Препоръчително е:
– да се мисли за малкия размер на екрана – текстовете да са възможно най-кратки;
– цялото проучване да не превишава 10 въпроса;
– да се използва малко графика, а най-добре да се избягва употребата на графика;
– ако все пак се прилагат графики, добре е да са малки и „леки“ (изображенията да са във формати с висока компресия);
– да се предлага по един въпрос на страница, за да не се налага скролване;
– да се избягват натоварващи елементи като например графиката за показване на „прогреса“ на проучването и др.;
– да се избягват „излишни“ елементи: например, заглавието на анкетата е достатъчно да се покаже в началото й, но няма нужда да бъде представяно на всяка страница от анкетата;
– да се подбират елементи, които изглеждат добре, когато са малки (бутони и др);
– да се проверява как изглежда и как работи анкетата върху различните мобилни устройства и да се тества предварително.
Желателно е да се избягват:
– елементи, които консумират много памет, например слайдери, географски карти, големи изображения;
– голям брой въпроси, които отнемат много време, или много текст, който изисква респондентите дълго да се взират в малкия екран;
– отворени въпроси, където от респондентите се очаква да въвеждат текст в полето за свободен отговор.
Топ 5 правила за мобилното проучване
Има някои прости правила за мобилното проучване, които обобщават всичко важно за проектирането на анкета за смартфони.
Анкетата трябва да е бърза – хубаво е да е кратка и „сладка“. Тогава има по-големи шансове повече потребители да я попълнят. Например, да си представим човек, който „цъка“ смартфона си, докато пътува в метрото или обядва в обедната си почивка – можем да си позволим да му отнемем само няколко минути – докато стигне своята метростанция или докато дочака да му сервират обяда!
Съветът на специалистите е изследванията, проектирани за мобилни устройства, да могат да се вместят в 2 минути време за попълване и да се състоят от не повече от 10 въпроса.
Пита се само за най-важното! Има много детайли, които могат да се узнаят косвено, без това да губи време на потребителя. Така например има достатъчно средства за уеб-метрика, които могат да отговорят на въпроси като какво устройство използва респондентът, с каква операционна система, какъв браузер и каква версия и т.н. Тази информация може да се събере, без да се губи времето на респондента. Неговите две минути е най-добре да се използват за най-важните въпроси!
Задават се прости въпроси. Вместо големи матрици с много редове и колонки е по-добре да се предпочита прост въпрос с няколко отговора.
Придържане към контекста и ясен фокус са задължителни при анкетите за смартфон. Повечето мобилни изследвания се провеждат в конкретни моменти на взаимодействие с потребителя – например при неговото посещение във фирмен уебсайт или при използване на дадено софтуерно приложение. Затова е добре въпросите да се придържат към специфичната тема на момента. Тогава самите респонденти са пределно наясно за какво ги питат и защо отговорите им са важни.
Респондентът трябва да може да действа веднага. Потенциалните респонденти, които получават по електронната си поща покана за участие в проучване, трябва да могат да реагират веднага, през своите телефони. В противен случай е много вероятно просто да изтрият съобщението, преди да дойде моментът на отговаряне през компютър. Иначе казано, трябва да им се даде възможност да откликнат „с една стъпка“ през своите смартфони.
Уеб-анкети и мобилни изследвания – въпросът не е „или-или“
Сравняването на уеб-проучвания и мобилни изследвания вълнува изследователската общност от години. Все повече се затвърждава мнението, че дебатът тук не е „или-или“: няма противопоставяне между мобилните и „класическите“ уеб-анкети. Днес повечето потребители използват както смартфон, така и компютър. Еднакво често четем електронната си поща и на големия екран, и на умния си телефон, публикуваме туитове и фейсбук статуси както от джобното си устройство, така и от голямата клавиатура. Интернет е мобилен днес!
Уеб-базираните изследвания не правят изключение – те стават мобилни. Не би било пресилено да се каже, че проучване, което е „скроено“ за умен телефон – с кратки и стегнати въпроси, опростени графики, леко и бързо зареждане – има големи шансове да бъде попълнено успешно и през компютър. В този смисъл е най-добре за изследванията да се мисли преди всичко от гледна точка на попълването през компактно джобно устройство.
Какво можем да загубим без „мобилен дизайн“
Проучванията, които не са конструирани или най-малкото адаптирани за мобилно устройство, могат да ни лишат от отговорите на една значима част от респондентите.
При изследвания, проектирани за малкия екран, делът на респондентите, склонни да се откажат от попълването, е около 11%. Цели 21% от смартфон-потребителите обаче биха се отказали от анкета, ако не е удобна за работа върху мобилна технология, по данни на Survey Sampling International.
В Survey.bg конструирането на проучване за мобилно устройство е улеснена максимално чрез възможността за симулиране на анкета за компютър, таблет или телефон. Тази функция е достъпна в раздела „Дизайн“. Така още при проектирането на въпросите може да се проследи как биха изглеждали те пред очите на потенциалните респонденти, колко място ще заема въпрос на екрана, дали „кликването“ ще е удобно, ще се налага ли скролване. Изследователите могат да тестват своя въпросник за пригодността му към джобни устройства, за да са сигурни, че няма да затруднят бъдещите си респонденти.