При повечето проучвания не всички респонденти решават да участват. Причините могат да бъдат личен избор или поради неправилно конструиране на анкетата. Предоставяме девет съвета, с които да намалите броя неучаствали респонденти.
- Направете анкетата възможно най-кратка. Когато анкетата е ненужно дълга и отнема много време, често респондентите се отказват по средата или избират изобщо да не участват.
- Анкетата трябва да е професионално създадена. Старайте се да има естествена последователност между различните групи въпроси. Разделете въпросите по тематика. Ако отделните групи се различават твърде много, представяйте всяка група с въвеждащо изречение. Примерно: „Следващите няколко въпроса имат за цел да проучат вашето мнение относно избора на блюда“ .
- Предоставете награди за респондентите. Примерно ако правите проучване за удовлетвореност от ресторант, най-подходящата награда би била свързана с ресторанта, например ваучер за отстъпка или безплатен обяд.
- Проверете дали правилно сте определили вашите целеви респонденти. Няма да има смисъл да изпратите анкета за удовлетвореност от вашия уебсайт на респонденти, които не са регистрирани и не го използват. Това може да доведе до невалидност и ненадеждност на проучването ви.
- Уверете респондентите в анонимността им при участие в анкетата. Това е изключително важно, особено когато присъстват въпроси от личен характер например демографски. Липсата на такова уверение може да откаже някои респонденти от участие в анкетата.
- Опишете как проучването ще се отрази директно върху респондентите. Например: „Информацията ще ни помогне да повишим качеството на обслужване, което ще направи вашия престой в ресторанта по-приятен“.
- Не преувеличавайте приложимостта и целите на проучването. Колкото по-реалистично изглежда, толкова по-вероятно е респондентите да се мотивират да участват.
- Предоставете ясни инструкции за провеждане на анкетата и контакт за информация. Това ще улесни респондентите и ще намали процента отказали да участват поради неяснота при попълването на анкетата.
- Следете съотношението между участващи и отказали се респонденти. Препоръчително е да изпратите анкетата още веднъж след някакъв период от време. Възможно е някои от респондентите да не са я получили, да не са я видели или да са забравили да я попълнят.