След като определите от каква е целта на вашето проучване, от каква информация се нуждаете и как ще анализирате данните, идва ред на създаването на въпросите, на които вашите респонденти ще отговарят. Предлагаме 10 основни съвета при съставянето на въпроси в една анкета:
- Не задавайте въпроси, чийто отговор е очевиден. Например „Как ще повлияе инфлацията на цените в магазин Х?“
- Избягвайте употребата на жаргон и съкращения. Ако се налага да ги използвате, включете ясни обяснения за всяка една жаргонна дума и съкращение.
- Не струпвайте няколко въпроса в един. Помислете как да формулирате един въпрос, с който да получите нужната информация. Ако това не е възможно, задайте няколко по-опростени въпроса.
- Въпросите трябва да са точни и ясни. Не трябва да са двусмислени. Бъдете сигурни, че вашите респонденти ще разберат въпроса.
- Помислете дали респондентите имат ресурсите и знанията да отговорят на въпросите. Ако трябва да правят проучване преди да отговорят, шансът да пропуснат въпроса или цялата анкета е голям.
- Избягвайте подвеждащи въпроси. Старайте се въпросите да са обективни и да нямат силно изразен положителен или негативен заряд.
- Помислете дали респондентите ще се чувстват комфортно да отговорят на въпросите. Колкото е по-лична информацията, която искате да получите, толкова по-голяма е вероятността респондентите да не отговорят. Например, ако желаете информация относно медицински заболявания, повторете политиката за конфиденциалност на събраните данни.
- Когато използвате затворен тип въпроси с фиксирани отговори, проверете дали всички възможни отговори присъстват. Понякога дори при въпроси с отговор „да“ и „не“ е добре да включите и отговор „не съм сигурен“.
- Започнете анкетата с въпроси, на които респондентите ще се чувстват комфортно да отговорят. Въпроси относно лична информация, демографски характеристики и бюджет винаги трябва да са на края на анкетата. По този начин предразполагате респондентите да отговорят на по-голямата част от анкетата. Ако включите демографски въпроси в началото, има голяма вероятност респондентите да се откажат от анкетата тъй като тези въпроси са лични.
- Не смесвайте въпроси за лично мнение и факти. Групирайте ги отделно.