Кои са 9-те вида проучвания сред служителите?

Разполагайки с гъвкав и адекватен софтуер за провеждане на анкети, специалистите по човешки ресурси и ръководителите на всяка организация могат да реализират няколко вида изследвания сред служителите. Тези проучвания носят различни отговори, основани на възприятията на работниците по дадени въпроси. В практиката могат да се различат 9 вида проучвания сред кадрите. Ето кои са те.

Настроение и мотивация на служителите

Този вид проучване дава прочит на цялостното отношение на служителите към работното им място и удовлетворението от работата. Въпросникът докосва „сърцето” на общото настроение на персонала. С по-добро разбиране за възприятията на работниците и служителите мениджмънтът има много по-добри шансове да направи промени, които да превърнат организацията в обичано и любимо работно място за служителите.

Удовлетвореност на служителите

Подобни проучвания търсят нагласите на служителите от гледна точка на удовлетворението от работата им – работна обстановка, колеги, заплащане, социални придобивки и др. Все пак не бива да се забравя, че удовлетвореността е само един от аспектите, важни за представянето на работещия човек. Той може да е много удовлетворен, но да не е ентусиазиран и нахъсан за работа. Затова има други видове проучвания, които изследват мотивацията, ангажираността, страстта към работата.

Задоволство от придобивки и екстри

В големите организации е съвсем естествено регулярно да се провеждат и проучвания за удовлетворението от придобивките на работното място. Това може да са парични бонуси, служебни коли, телефони, опции за гъвкаво работно време и др. Представата за това кои от тях наистина радват служителите помага на ръководителите и ЧР мениджърите да дефинират и коригират своите насърчителни планове и политики. Някои анализатори разглеждат проучването за придобивките като интегрална част от изследването за удовлетвореност.

Ангажираност на служителите

Доколко ангажиран с работата си е персоналът? Дали работниците идват на работа, само за да си вземат заплатата, или обичат това, което правят? Прекарват ли твърде много време в пиене на кафе или нямат търпение да свършат задачите си? Страстните, ангажирани с работата си хора са „локомотивът на влака“. Проучване от този вид дава насока и как да създадем лоялност у служителите, да ги мотивираме и да намерим ново предизвикателство за тези, които са загубили хъса за работа.

Проучване за подобряване на бизнеса

Проучванията за подобряване на бизнеса приканват служителите да дадат препоръки за подобряване на една или повече области от дейността на организацията. Това може да са области, които карат работещите да се чувстват недобре или просто такива, за които има усещане за нужда от промяна.

Служителите са ценен ресурс за този вид информация. Те работят директно с бизнес процесите в организацията всеки ден. Често се занимават пряко с клиентите. Затова анкетите за подобряване на бизнеса могат да изведат на светло явления, за които ръководството не е подозирало, като например проблеми с управлението или обучението. Подобни изследвания могат да помогнат и да подобрят и мотивацията, защото служителите усещат, че тяхното мнение се цени.

С други думи, това е шанс служителите да отправят своите конструктивни критики към своя работодател. Той на свой ред може да използва информацията, за да създаде стратегии за подобряване на организацията и нейните процеси.

360-градусова обратна връзка

Друг вид изследване сред служителите е „360-градусовата обратна връзка“. Този вид изследване има две части. В първата част на изследването се търси информация за работата и поведението на даден служител. Питат се неговите колеги, ръководители, а също и клиенти, ако е възможно. Във втората част на изследването се пита директно самият работник, който трябва да предостави самооценка за производителността и поведението си. Тук може да се потърси и „отговор“ на обратната връзка, получена от другите. Виждайки как даден служител възприема себе си и как другите го възприемат, лесно се намират посоки и методи за подобрение на отношенията. Вижте още: Да избегнем често срещани грешки при проучвания тип 360-градусa обратна връзка

Интервю при напускане

Когато мениджърът провежда интервю за напускане, той използва анкетата, за да добие представа защо служителят е решил да напусне и какви са били неговите преживявания в работата. Подобен вид изследване може да разкрие причини, които карат и други служители да напускат. Така става възможно да се намерят начини за предотвратяване на бъдещото текучество чрез оперативни подобрения. Изследването може да помогне и дори да отмени решението на някой ценен служител да напусне! Така е, защото ръководството може да открие, че служителят е готов да остане в компанията, ако се направят някои промени от гледна точка на работа, обучение, възможности за развитие, обезщетение или общи условия на труд. Вижте още по темата: Как уеб-базираните проучвания правят по-ефективни интервютата с напускащите служители

Организация и ръководство

Почти всяка организация днес вече има някаква система за управление и оценка на екипите си, но могат ли и служителите да дадат своята оценка за своя мениджмънт? Със сигурност работещите хора се чувстват добре, когато биват насърчени да споделят своите мнения за ръководството си.

Професионално развитие

Този вид проучвания питат служителите дали имат усещането, че са получили достатъчно и правилни възможности за развитие – обучение и тренинги – за да могат да развиват своите умения, да имат напредък в кариерата и да реализират целите в работата си.

Изброявайки всички тези разновидности можем да кажем, че софтуерните системи за провеждане на проучвания като Survey.bg правят лесно проектирането и създаването на анкети, администрирането им, събирането на данните и необходимия анализ. Така за мениджърите и специалистите по човешки ресурси остава се съсредоточат върху най-важното: ясната концепция какво трябва да се постигне или промени чрез информацията, която ще се добие.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.