Графичните въпроси са един по-интересен визуален и интерактивен начин да зададете въпрос към Вашата таргет група респонденти и да съберете необходимата Ви информация. Както може би се досещате от самото им име, при този тип въпроси основно място заемат графичните изображения. Те Ви позволяват да прикачите изображения като възможни отговори на зададен въпрос, между които респондетът да избере най-правилния (според него). По този начин вместо да използвате една дума или няколко, за да илюстрирате отговорите, може да го направите чрез употребата на една снимка, картинка, лого и други.
Графичните въпроси са много полезни, когато искате да получите обратна връзка за дадено изображение. Може да накарате анкетирания да избере само едно единствено изображение от предоставените му варианти или пък няколко, за да получите по-голям спектър от мнения, а може дори да го накарате да ги оцени по дадена скала.
Именно тези характеристики на графичните въпроси ги правят много подходящи за тестване на концепции. Какво ще рече това? Тестването на концепции играе изключително съществена роля преди въвеждането на нов продукт на пазара, било то под формата на услуга, бранд, лого, реклама, или пък когато искате да промените нещо във вече утвърдените и разработени такива. Чрез тестването на концепции ще може да получите задълбочена информация за нагласите и впечатленията, които вашият продукт остава у потенциалните потребители. Да речем, че искате да тествате Вашата нова печатна реклама за продукт X. Може да попитате респондента: “Коя част от тази реклама Ви прави най—силно впечатление/се откроява според Вас”; или пък искате да разберете „Дизайнът на кое лого е вашият фаворит?”; „Коя марка Ви вдъхва най-голямо доверие?”; „Кой цвят на бутона би Ви накарал да кликнете „КУПИ”?” и др.
Друго важно приложение на графичните въпроси е при тестването на използваемостта на даден продукт/услуга. Чрез този метод Вие имате възможността да видите до каква степен е лесно за потребителя да използва дадения продукт, след като лично го е тествал. Потребителят може да даде обратна връзка за определени особености или характеристики на продукта/услугата. Така например, ако имате онлайн магазин и бихте искали да разберете нещо повече за неговата функционалност и навигация, до каква степен тя е ясна и удобна за потребителите, може да попитате: ”Кои части от тази уебстраница са неясни?”; ако се чудите дали Вашето приложение е достатъчно функционално: „Коя функция на приложението Ви затрудни най-много?” и др.
Какви са плюсовете от употреба на графичните въпроси?
Изображенията могат да бъдат едно красиво допълнение към Вашето онлайн проучване, като същевременно с това Ви помагат да постигнете различни цели:
- Включвайки изображения към анкетата под форма на възможни отговори, Вие създавате една визуална и интерактивна галерия, в която потенциалните потребители могат едновременно да виждат Вашите продукти и да гласуват за тях.
- Графичните въпроси правят Вашата анкета по-интерактивна и визуално привлекателна. По този начин попълването на въпросника става много по-приятно за анкетирания и той/тя ще може по-лесно да отговори на зададените въпроси. Това от своя страна увеличава шансовете за подобряване броя на успешно завършени анкети от Вашите респонденти.
- Не забравяйте, че „една снимка струва повече от 1000 думи”. Тя ще Ви помогне да илюстрирате въпроса си много по-ефективно.
- Освен естетическото и визуалното въздействие, изображенията могат да бъдат и интерактивни. Доказано е, че хората често реагират по-добре на изображения, отколкото на описание с думи. Ако искате да попитате респондентите си за тяхната оценка или мнение за даден продукт например, вместо да предлагате рейтинг скали от рода „много доволен – много недоволен“, „изключително много – изключително малко“, може да добавите изображения, които представляват тези емоции.
СЪВЕТ:
Съветваме Ви преди да включите каквото и да е изображение/картинка/снимка във Вашата анкета, да се съобразите със следното:
- Формат – Survey.bg поддържа всякакви формати и размери на изображенията, но Ви препоръчваме да използвате „по-леки” такива – до 1 МB (200 x 200 pixels), и във JPG или PNG формат, за да няма изкривявания на изображенията или прекалено голяма компресия. Също така може да използвате различни онлайн инструменти, за да промените размера на изображенията, или пък компютърни програми като например Photoshop, Pixelmator, Microsoft Office Picture Manager и мн. др. Важно е да се отбележи, че преоразмеряването на изображенията може да се отразят отрицателно на качеството им.
- Адекватност – Към избора на изображения трябва да подходите като към избора си на думи. Много внимателно обмислите и подберете най-добрите снимки, които ще включите в анкетата си, защото те не само ще насочат отговорите на респондентите, но и ще представят Вашия продукт/услуга. А това е пряко обвързано с резултатите, които ще получите. Имате свобода и избор. Използвайте ги умно. Снимките могат да бъдат забавни, информативни или просто интересни, но трябва задължително да бъдат съобразени с цялостната тема и тон на Вашето проучване.
- Авторски права – Преди да качите изображение във Вашата анкета, се уверете, че имате разрешение за използване на изображението, за да не си създадете допълнителни неприятности. Онлайн може да намерите сайтове с голяма база данни с безплатни изображения за свободна употреба, ако, разбира се, нямате лични такива, които да използвате.
ВИДОВЕ:
Единичен избор
Множествен избор
Лента за избор
Падащи менюта