Мултивариативни въпроси

Мултивариативните въпроси позволяват на анкетирания да избере само един или няколко отговора от предложените му отговори. Това е един от най-често използваните видове въпрoси при създаването на анкета, тъй като е еднакво лесен за употреба и от анкетирания, и от  анкетиращия. Осен всичко това мултивариативните въпроси имат множество предимства преди другите видове въпроси, което ги превръща в „стандарт“  за всяка една анкета.

Мултивариативните въпроси са лесни за употреба. Много по-бързо е да маркираш своя отговор чрез натискането на един бутон, отколкото да го напишеш. Колкото по-достъпна и лесна е една анкета, толкова повече отговори ще събере тя.

Много пъти ще искате да накарате своите респонденти да дадат един или няколко отговора на конкретен въпрос: „Съгласни ли сте или не сте съгласни?“; „ Да или не?“; „Считате ли, че има какво да подобрим?“; „Кои от следните твърдения отговаря на вашите изисквания?“; „Къде обичате да прекарвате отпуската си“; „В кои сфери бихте желали да се развивате професионално?“. Във всеки един от тези случаи се налага да предоставите определени отговори, между които анкетираният да избере своя.

Мултивариативните въпроси дeфинират точно и ясно конкретни отговори като варианти на зададения въпрос. Много често като създател на анкета вие ще имате конкретна представа какво биха отговорили респондентите на даден въпрос. Точно в такива ситуации мултивариативните въпроси са най-подходящи.

Нека предположим, че правите проучване за нагласите на населението спрямо политическите кандидати за предстоящите президентски избори. Ами ако има 20 кандидата, между които гласоподавателят трябва да избира? Ако анкетираният е направил предварително своя избор и е наясно за кого ще даде своя вот? Чудесно! Мултивариативните въпроси са идеални в такава ситуация, защото анкетираният винаги ще има какво да отговори – предоставили сте му точните отговори.

Предоставените възможни отговори при мултивариативените въпроси са голямо улеснение за повечето хора, които участват в анкета. Виждайки конкретни отговори, те много по-лесно и бързо могат да се сетят и да отбележат своето мнение, отколкото ако започнат сами да премислят различни варианти. Анализът на отворени въпроси отнема и от вашето време като анкетиращ, а понякога тяхното сортиране и квалифициране може да се превърне в истинско главоболие. При употребата на мултивариативни въпроси няма да ви се налага да елиминирате отговори, чието съдържание е абсурдно или пък изпълнено с грешки.

Мултивариативните въпроси насочват и помагат на вашите респонденти. Как става това? Те дават конкретни отговори и контекст на анкетирания за това как точно да отговори. Чрез опциите, които предоставяте, вие може да определите дали отговорът на анкетирания ще бъде по-конкретен или по-общ. Например искате ли анкетираният да отбележи точната си дата на раждане или искате да разберете само годината, в която е роден? Искате ли да научите какво работи даден човек или в коя сфера се развива професионално?

Чрез мултивариативните въпроси може да получите по-детайлна информация. Може например да накарате анкетирания да отбележи до каква степен е съгласен или несъгласен с дадено твърдение, колко харесва даден продукт (изключително много, много, без мнение, малко, изключително малко). Може да го накарате да отбележи кои хобита обича да практикува през свободното си време или в кои магазини пазарува най често.

Много е важно внимателно да обмислите мултивариативните въпроси и техните отговори преди да изпратите анкетата до респондентите си. Не забравяйте, че именно отговорите, които ще дадете като възможни, ще определят резултатите от вашето проучване.

СЪВЕТ: Използвайте винаги мултивариативните видове въпроси, когато искате да предоставите на анкетирания точно определен брой отговори, между които той да избира.

ВИДОВЕ: Има три основни типа мултивариативни въпроси.

Множество отговори/Отметки

Един отговор само/Радиобутони

Падащи менюта

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.