Полета

Полетата са въпроси от отворен тип, които позволяват на анкетирания да въведе своя отговор в текстово поле. Тъй като не му е предоставен списък с готови отговори, между които да направи своя избор, респондентът трябва да опише със собствени думи личното си мнение.

Този тип въпроси са изключително подходящи, когато желаете да съберете богати и качествени данни. Чрез тях предоставяте възможност на респондента да напише това, което наистина мисли и иска да сподели, а не както при въпросите от затворен тип, където го принуждавате да избира от списък с предварително подготвени унифицирани вероятни отговори, сред които може да няма  такъв, който съвпада с неговото мнение. Така въпросите тип полета ще ви помогнат да получите по-голямо разнообразие от мнения и възгледи по дадената тема, с които може и да не сте запознати или пък за които не сте се досещали.

Например когато зададете отворен въпрос, за да получите повече информация относно защо някои хора биха или не биха опитали сладоледа, който предлагате, може да разберете, че причината не се крие в това, че анкетираните не обичат сладолед или нямат доверие във вашата марка, а просто защото не предлагате конкретен вкус сладолед. Данните, които получите, ще ви дадат насоката за подобряване и освежаване на вашия бизнес.

Това е едно от най-големите предимства на въпросите от тип полета. Те са вашият най-добър приятел, когато провеждате проучвателни маркетингови изследвания. И най-вече не забравяйте, че четенето на индивидуалните отговори ще ви даде ясно усещане и представа за това както точно мислят хората.

В други случаи полетата могат да се използват като средство за изучаване на начина, по който респондентът се чувства в дадена ситуация. Може и да го накарате да опише нещо, да му зададете въпроса „Защо?”, да сподели първото нещо, което му идва наум във връзка с дадена тема и т.н.

Употребата на този вид въпроси, както и при всички останали, крие и някои недостатъци. Поради своя характер тези данни не са удобни за обработка. Те са лишени от „статистическата значимост“, типична за затворените въпроси. Отнемат много време да бъдат анализирани, тъй като са трудни за кодиране и интерпретиране. Сред събраните отговори има и процент невалидни отговори, поради правописни грешки, несериозност при даване на отговора, присъстват дори абсурдни отговори, които нямат нищо общо с темата. Това допълнително обременява анкетиращия, който трябва да отдели много време във внимателно четене и сортиране на всеки един отделен отговор.

 

СЪВЕТ:

Кога да използваме въпроси тип полета:

  1. Въпросите тип полета изискват допълнително внимание от ваша страна по време на анализ, така че ги използвайте само тогава когато сте сигурни, че отговор, предаден в собствените думи, е от изключително значение за вашето проучване.
  2. При интервю с експерти – това е типичното интервю, което сме виждали да правят журналистите – те запитват и оставят събеседника си да отговори каквото намери за добре, колкото дълго му е удобно, със собствени изразни средства.
  3. При проучване на малки групи от населението – отворените въпроси могат да бъдат полезни за изследвания, насочени към малка общност, ако не се предвижда задълбочен статистически анализ. В този случай отвореността означава по-ценен принос от всеки от респондентите.
  4. При предварително проучване или подготовка за проучване – нерядко провеждането на мащабни изследвания изисква предварително проучване, за да се установят параметрите на бъдещата анкета – структура на аудиторията, нагласи, теми-табу и т.н. Отворените въпроси могат да разкрият разнообразие от мнения и поведения, за които изследователят може и да не подозира.
  5. Зона за свободен отговор – добра идея е в дадено проучване, без значение колко е голямо, да се остави възможност за свободен коментар в края на анкетата. Това е особено ценно при проучвания, търсещи нагласи, мнения, оценки. След отговарянето на множество затворени въпроси респондентите могат да искат да споделят допълнително свои впечатления, виждания и критики, които няма как да бъдат уловени чрез затворените въпроси.

ВИДОВЕ:

Едноредово текстово поле

Многоредово текстово поле

Множество текстови полета

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.