Пазарни проучвания в дигиталната eра

Маркетинговите проучвания винаги са били неизменна и важна част в света на бизнеса. Oт подготовката за пускане на нов продукт до установяване на всеки потребителски каприз на пазара на дадена стока, изследванията са „очите и ушите” на маркетинговия отдел.

Основен способ на маркетинговите проучвания е комуникирането с хора, които купуват или биха купили даден продукт / услуга. Въпросното общуване има за цел да събере данни за предпочитанията и желанията на потенциалните потребители, да ги анализира и използва в полза на новия продукт.

Успехът на продукта (или услугата) зависи до голяма степен от възприятията на настоящите или потенциалните клиенти. Решението на даден човек да закупи определен продукт или услуга зависи от много и различни фактори. За да може компанията-производител да има успех в продажбите, тя трябва да знае кои са тези фактори, как се променят те, от какво зависят и как влияят на клиентите. Тук се намесват маркетинговите проучвания.

Времето и мястото вече нямат значение

Традиционен метод за изследователска информация е интервюто чрез предварително изготвен въпросник. Преди години тези интервюта са провеждаха само лично, „лице в лице“. Въпросниците бяха отпечатани на хартия в множество копия. Обучени анкетьори срещаха хората, задаваха въпросите от списъците и чинно попълваха бланките с получените отговори.

Днес, в „дигиталната ера“, това се случва доста по-успешно чрез цифровите технологии – мобилните телефони, таблетите, интернет. Вече не е нужно физическото присъствие на потенциалните потребители на едно място и в определено време. Уеб-анкетите достигат до респондентите в едно проучване в най-удобното за тях време. Мястото също не е от значение – с телефон или таблет в ръка потребителят може да попълни анкета, докато пътува във влака или се припича на плажа.

Няма го и живият разговор – намесата на интервюиращия, която в някои случаи може да доведе до отклонения заради намесата на анкетьора.

Бърз и точен анализ

Събирането на информация не е единственото, което се е променило с нахлуването на технологиите на дигиталната ера. Следващата стъпка изисква събраната информация да се анализира.

Ако досега е било нужно изследователите да броят респондентите или на ръка да въвеждат данните в компютър, за да бъдат анализирани с часове, сега това става автоматично. Когато респондентът в дадено проучване натисне последния бутон от анкетата и „предаде“ въпросника, неговите данни влизат автоматично в изследователската система. Процесът отнема милисекунди.

Също толкова бързо и лесно се генерират и анализи от натрупания масив с данни. Графики във вид на „стълбчета“ и „питки“ се визуализират мигновено. Модерни сайтове като Survey.bg събират отговорите, анализират и представят готовите резултати светкавично. Остава изследователят да има ясна идея какво търси, за да намери потвърждение или опровержение на тезите си.

Нещо повече. Компютризираните въпросници и интервюта позволяват автоматичното прехвърляне на данните между различни информационни системи – например от една програма в друга. Благодарение на стандартизираните формати това е възможно при всички „уважаващи себе си“ разработки. Така всеки потребител може да използва най-удобната и предпочитаната платформа за целта си.

Точност

В дигиталната ера физическият контакт и механичното въвеждане или анализиране на данни почти изцяло липсва. На свой ред това означава много по-малка роля на човешкия фактор – по-малка вероятност от допускане на грешка. Събрани и обработени автоматично, данните осигуряват на проучването много по-голяма степен на точност и надеждност. На неговите изводи може да се разчита спокойно.

Много канали и много обратна връзка

Времето на така наречените web 2.0 технологии направи възможно всеки човек да се превърне издател, блогър, автор… Всеки може да изрази мнение и да сподели знание. Интернет се превърна в безпрецедентна платформа за споделяне, разпространение и популяризиране. Когато към това се присъединиха и мобилните технологии и социалните мрежи, се оказа, че всякакво съдържание е достъпно навсякъде и по всяко време за какви ли не потребители.

За изследователите, които провеждат маркетингови проучвания, това означава лесен достъп до потенциалните потребители чрез множество различни канали. Електронната поща, фирменият уебсайт, големите интернет портали, специализираните тематични сайтове по различни теми, форумите за професионалисти и любители, социалните мрежи, та дори и видео-конферентните сесии – всичко това са все канали, чрез които маркетинговият отдел може да достигне до точните респонденти, от които се нуждае за своето проучване.

Това многообразие, разбира се, е монета с две страни. „Обратната“ страна на медала е в това, че морето от информация онлайн се променя много динамично, а „неофициалните“ канали за набиране на обратна връзка понякога могат да разкрият картина, твърде различна от добитата чрез „официалните“ канали за проучване. Затова маркетинговите специалисти трябва да са постоянно нащрек. Те трябва да са с широко отворени очи и и уши и с действително много широк поглед. Само чрез цялостно усещане за „пулса“ на потребителите – измерван едновременно чрез онлайн изследванията и неформалните носители на информация, маркетинговият специалист може да остане в ритъм със своите клиенти.

Уверете се сами колко леко и бързо се провеждат онлайн маркетингови проучвания чрез дигиталните технологии, като създадете своето уникално проучване в Survey.bg и анализирате получените данни чрез вградената функционалност за отчети.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.