Ректори и директори следят имиджа на училища и ВУЗ-ове чрез онлайн изследвания

Когато става дума за уеб-проучвания и образование, навярно мнозина първо си представят онлайн-анкетите като средство за изпитване на ученици или студенти – и за поставяне на оценки. Но тук няма да говорим за това. Уеб-изследванията са мощен инструмент за събиране на информация и за ръководството на учебните заведения те имат далеч по-интересни и широкоспектърни приложения от това да се тестват знанията на учащите.

Уеб-базираните проучвания могат да помогнат, като обрисуват имиджа на дадено учебно заведение и неговите дейности. Това обхваща отношенията на родители, ученици, колеги, дори и непознати. Всичко, което формира обществения образ на една обучителна институция – или на част от нея, може да бъде детайлно опознато чрез средствата на уеб-базираните анкети.

Достъп до вижданията на мащабна група от важни за нас хора, с която иначе е трудно да влезем в контакт – така накратко може да се формулира необятната сила на възможностите, които онлайн-анкетите дават в ръцете на всеки мениджър на учебно заведение.

Обратна връзка от родители: директори и управители на училища и школи могат да използват уеб-проучванията за „сондиране“ на нагласите на родителите на децата.

Доволни ли са родителите от обучението на наследниците си? Има ли нещо, което смятат, че трябва да се промени? Доволни ли са от материалната база? Харесват ли преподавателите? Има ли учители, чието поведение ги тревожи? Това са само някои възможни теми, които могат да се изследват. Ключово място сред тях има въпросът дали са удовлетворени очакванията им, дали смятат, че децата им се чувстват добре в даденото училище.  Доброто мнение на родителите е еднакво важно за всички училища и дори детски градини.

Обществено мнение за училището / университета: в съвременната среда на все по-голяма конкуренция и по-силна финансова независимост (и отговорност) за всяко учебно заведение е важно да се ползва с престиж и да се радва на позитивно обществено мнение. Когато за едно училище се говори добро, то напливът е голям, конкуренцията между учащите е силна и в редиците на школата влизат най-добрите – а завършилите са наистина образовани  на ниво. Но колко директори на училища и ректори на университети могат да кажат със сигурност какви са обществените нагласи спрямо техните школи?

Кои гимназии и кои ВУЗ са предпочитани и защо? Какви фактори оказват влияние върху формирането на публичните им образи? Имат ли значение участията в европейски образователни инициативи? И не само това. Понякога един нелеп инцидент, станал публично достояние – например сбиване между ученици – може да съсипе имиджа на добре ръководено училище. Важно е за директора му да знае как неочакваната случка е повлияла на обществените нагласи и доколко събитието е накърнило имиджа на образователното заведение.

Оценки на всички заинтересовани за конкретни мерки: родители, ученици и персонал в дадено учебно заведение безспорно имат отношение към всички детайли от учебната среда: финансирането, безопасността на децата, храната, комуникациите, спорта, имиджа на училището и т.н. Всеки от тези аспекти може да бъде погледнат през очите на различните засегнати страни – чрез инструментите на уеб-проучванията.

Това е особено ценно в контекста на въвеждането на промени. За всяко нововъведение може да се потърси оценката на всички заинтересовани страни – родители, ученици, персонал. Например, ако ръководството обмисля нови карти за контрол на достъпа в училище, то може да проучи евентуалната реакция на всички засегнати, за да знае ще се чувстват ли затруднени децата от новата технология, подготвен ли е персоналът да им помогне адекватно, по-спокойни ли са родителите за сигурността на децата си.

Лидерство: дори в рамките на едно и също учебно заведение може да има звена, които се ползват с интерес, добро име и завидни резултати – и отдели, които изостават. Например някои факултети в дадени университети се радват на неудържим наплив от кандидат-студенти, а други се използват за „трамплин“. Същото може да се каже и за някои паралелки в училищата. Всеки има своя теория за причините. Истинският отговор може да бъде разкрит чрез широкоспектърно изследване за определяне на лидерските качества на различните учебни направления.

360-градусова оценка за учителите: учителят е този, който може да направи една дисциплина интересна и увлекателна за учащите и да им остави трайни знания за цял живот – а може и да ги отблъсне завинаги от материя, която иначе би имала голяма стойност в техния живот. Затова за ръководството е важно да знае как се справят лекторите със своите преподавателски предизвикателства. Какво мислят учащите за учебния процес при даден преподавател? Родителите имат ли притеснения от отношението му към децата им? Колегите какво мислят за него като професионалист? Ако искате да научите повече за това как може да се създаде цялостна оценка за даден професионалист чрез средствата на уеб-анкетите, прочетете повече за проучванията тип 360-градусова обратна връзка.

Не би било пресилено да се каже, че присъствието на някои уважавани, изявени преподаватели в дадено учебно заведение нерядко е достатъчна причина за студентите да се насочат към съответния ВУЗ, а когато става дума за училище – за родителите да запишат децата си там.

Информация за вземане на решения

Всичко казано дотук може да се обобщи така: ръководството на всяко учебно заведение има възможност да базира своите управленски решения въз основа на изчерпателна и детайлна предварителна информация. А такава може да бъде натрупана чрез проучване на нагласите на всички заинтересовани страни. Уеб-проучванията правят набирането на нужната подготвителна информация лесно и бързо.

С какво онлайн-проучванията са по-добри от всички други методи за изследване на общественото мнение?

Има няколко причини уеб-проучванията да са предпочитан инструмент пред методи като анкетни писма, проучвания чрез анкетьори или телефонни допитвания.

  • Спестяват време, защото отговорите се получават в момента, в който анкетираните попълнят въпросниците си;
  • Спестяват пари, защото не изискват намесата на трети човек – анкетьор;
  • Осигуряват директни отговори, неповлияни от посредник – искрени и неподправени;
  • Бързи и лесни са за попълване от респондентите – а гъвкавостта на уеб-инструментите позволява и да се прескачат въпросите, които не са релевантни; това осигурява висок процент на отговорилите;
  • Позволяват използването на мултимедия;
  • Анализират се лесно чрез подходящ софтуер, а резултатите се извеждат чрез прегледни графични изображения.

Бързината им е ценно „оръжие“ в днешния забързан свят, когато родителите трудно отделят време за родителски срещи, учителите са претоварени от работа, а студентите, особено в по-горните курсове, са вече работещи хора и все по-рядко могат да се съберат всички в група.

Много ценно за образователната сфера предимство на онлайн-проучванията е, че могат да обхванат „деликатни“ мнения и нагласи. Става дума за отношения и оценки, които трудно биха били изразени в личен разговор „на 4 очи“.

Чувството за анонимност, което уеб-средата дава, е ценен съюзник в „напипването“ на чувствителни теми и проблеми. А навременното улавяне на подобни „подводни течения“ може да спести на един ректор или директор доста неудобства, които биха възникнали, ако проблемът бъде оставен да назрее.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.