Уеб-базираните проучвания – ефективен помощник в дистанционното обучение

Едва ли има по-ефективен начин да се разбере доколко дадено дистанционно обучение е било ефективно от това да се направи проучване сред потребителите относно тяхното задоволство. Това може да е трудна задача. Ако става дума за вътрешнофирмено обучение, анкетата отнема време от работния процес – за провеждането на разговора. Ако в дистанционното обучение са участвали хора от различни страни, телефонът е възможен вариант за комуникация след курса, но тя може да се окаже скъпа,. Да не говорим за влиянието на часовата разлика!

Точно тук се намесват уеб-базираните проучвания – те не изискват разговор на живо, нито телефонна връзка, а и могат да се попълнят по всяко време, тоест не крадат от работното време на служителя. Удобно е за обучаваните, удобно е и за организаторите.

Преди всичко да е лесно

На първо място подобно изследване трябва да е лесно за попълване. Това значи най-вече да не изисква специални компютърни умения.

Разбира се, повечето дистанционни обучения днес се провеждат онлайн. Затова може да се очаква, че курсистите имат поне базова компютърна грамотност. Това обаче не отменя правилото, че анкетата трябва да е възможно най-проста и лесна за попълване. Грубо казано, ако интерефейсът изглежда „като за глупаци“, това е идеалният вариант!

Предимства

Едно от специалните преимущества на онлайн-проучванията при дистанционното обучение е фактът, че те по-лесно „се справят“ с въпроси с деликатен характер. Чувствителната информация, която се изисква от респондентите, нерядко остава скрита заради притесненията на анкетираните. В разговор на живо хората са склонни да дават „социално приемливи отговори“. Така например на въпрос какво мисли човек за изсичането на горските масиви повечето респонденти биха изказали осъдително мнение, за да не изглеждат нелепо в очите на човека срещу себе си – анкетьора.

При уеб-базираните анкети хората са много по-склонни да бъдат откровени. Те са готови да споделят неща, които не биха изрекли на живо в лицето на друг човек.

В светлината на дистанционните проучвания такъв пример може да бъде притеснението на обучавания да сподели например, че преподавателят го е подразнил или му се е сторил недостатъчно компетентен. Малцина биха споделили това на глас – особено пък пред човек, който работи в същата институция!

Ценят времето на респондента – това е друго безспорно голямо предимство на уеб-проучванията. Повечето курсисти, които участват в дистанционно обучение, са работещи, нерядко семейни – въобще хора, чиято минута е ценна. Онлайн-анкетите им дават възможност да изкажат своята оценка в удобно за тях време. Така например някой може да попълни своя въпросник вечер след работа или рано сутринта, докато си пие кафето и чака децата да се събудят.

Уеб-анкетите намаляват вероятността от допускане на грешка. Обяснението е просто и се корени в липсата на „човешкия фактор“, а именно анкетьора. Данните влизат директно в компютъра. Няма риск да бъдат въведени грешно или пък отговорите на респондента да бъдат интерпретирани от анкетьора.

Но може би най-голямото предимство на уеб-анкетите е намаляването на разходите. Липсата на анкетьори означава липса на разходи за заплати – стотици левове. Няма и разходи за хартия, печат и поща. Няма и разходи по наемането на лице, което да въвежда данните в електронна система за съхранение на данните и анализ, нито пък за анализатор.

С уеб-базиран софтуер като Survey.bg всеки може да проведе проучване само за няколко лева (а в някои случаи и безплатно)! Автоматично се осъществяват и събирането на отговори, и въвеждането им в системата за съхранение на данните, и анализът на резултатите, включително с богати графични илюстрации – диаграми.

И ако това не е достатъчно, уеб-проучванията дават и по-бърз резултат. Изпращането на всеки въпросник трае по-малко от секунда. Толкова е нужно и за пристигането на отговорите обратно. Ако и аудиторията е отзивчива, то проучването може да е готово само часове след официалния старт. Нима тази бързина може да се сравни с десетките дни пътуване на хартиените въпросници по конвенционалната поща?

Характерно предимство на уеб-проучванията в сферата на дистанционното обучение е възможността за интегриране с вече действаща „Система за управление на обученията“ (Learning management sytstem – LMS). Чрез такава система обучаващата организация може, например, да публикува съобщение за старта на ново проучване и да даде директна връзка към самото изследване. Такава система обикновено включва и електронните адреси на повечето обучаващи се, което значи, че разпращането на анкетата става лесно.

Някои специалисти в сферата на социологията са установили още, че уеб-базираните проучвания, особено що се касае до получени образователни услуги, често се отличават с много пълни и обстойни текстове в полетата на т. нар. отворени въпроси. Пълните отговори на отворените въпроси са нещо, за което всеки изследовател мечтае!

Ограничения

Както вече казахме в началото, основно правило при този вид уеб-проучвания е да са прости и лесни за попълване. Някои изследователи предлагат към всеки въпрос да има и наставления за това как точно следва да се отговори на въпроса.

Друг недостатък на този вид проучвания е, че електронното писмо с връзка към проучването може да попадне в списъка на „спам“ съобщенията в пощенската кутия на потребителя. Програмите за филтриране на спама имат доста „лошо отношение“ към писма, които се разпращат до много адресати и съдържат линк.

Освен това социолозите са установили, че участниците в дистанционно обучение са по-малко склонни да отговарят на анкети – в сравнение с обучващите се, които се намират на определено място за обучение, например зала или аудитория. Навярно това е породено от известно чувство на ангажимент, което е по-силно у хората, отишли на определено място с цел учение.

Затова специалистите в областта на изследването на общественото мнение препоръчват всяко проучване да бъде стимулирано чрез някаква форма на награждаване за усилието да се попълни анкетата – например талон за отстъпка от цената на друго обучение, което би могло да е интересно.

Ако искате да се уверите, че подобно изследване може да ви даде ценна обратна връзка и в същото време да ви спести огромни разходи, опитайте! Създайте въпросник и изпратете линк на своите ученици, за да получите обратна връзка за услугите, които предлагате.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.