Майсторство в словесната еквилибристика: инструкциите и поясненията в анкетата

Всяка уеб-базирана анкета се нуждае от съответните инструкции и пояснения в помощ на респондента. Създаването на тези малки, но безценни частици текст, е същинска еквилибристика в областта на словото (еквилибристика – изкуството да запазваш равновесие; цирков жанр, при който изпълнителят прави сложни акробатични стойки, балансирайки върху миниатюрна опора).

Инструкциите за попълване на въпросник винаги да са част от всяко проучване, независимо колко „проста и ясна“ ни се струва процедурата.

Встъплението

Нормално всяко проучване започва с встъпление. То трябва да обясни целта на изследването. Когато се създава това въведение, най-добре е човек да мисли за това какво би искал да знае, ако в настоящия момент получава покана за участие в проучване. Става дума за полезна информация като например:

Има на организацията, която провежда проучването;

Цел на изследването – какво се опитва да установи;

Как ще се използват предоставените данни и по какъв начин ще са полезни;

Дали отговорите са анонимни и как ще се опази неприкосновеността на личните данни;

Колко време ще отнеме това занятие;

Как се попълва.

Създаването на този първи, „приветстващ“ екран от проучването е може би най-деликатната част от дизайна на анкетата. Той трябва да дава много информация, но в същото време да бъде много кратък.

Приветстващият екран има за задача да мотивира, да акцентира върху лекотата на попълването, да разкрива какви ще са ползите от участието на респондента и да дава инструкции за действията, необходими при попълването.

Това ще бъде първият екран, който респондентът вижда (освен ако не се използва екран за избор на езика), когато кликне върху линка, водещ към проучването. Затова то е възможност да се разкрие целта на проучването, да се обясни как става участието, на какъв принцип е избран респондентът („Защо точно мен питат?“), да се обсъдят условията на конфиденциалност и поверителност, а и да се каже как човек може да си получи възнаграждението, ако има такова. И в същото време встъпителният екран трябва да остане кратък, стегнат.

С други думи, „привестващият“ екран не е мястото за дълъг списък с инструкции. Той трябва да казва най-важното, но така, че да помогне на респондентите да стигнат до въпросника възможно най-бързо и с възможно най-малко усилие.

Встъпителните екрани по неписано правило са подходящи при по-дълги проучвания. Ако въпросникът се състои само от 1-2 страници с по няколко въпроса, тогава е по-добре уводните думи да бъдат включени в началото на първата страница.

Инструкциите

Инструкциите са необходимото зло: без тях не може. За разлика от традиционните проучвания „лице в лице“ или по телефон, уеб-базираните проучвания не са администрирани от интервюиращ служител, който да мотивира, да изяснява и уточнява. Затова инструкциите са крайно необходими.

Хубаво е да се има предвид, че изскачащите прозорци с пояснения могат да са не само досадни, но и да разсейват и отвличат вниманието на респондентите.Затова е добре да се избягват.

Добър вариант е да се вгради бутон за „помощ“, който да осигурява достъп до инструкциите в случай на нужда.

Желателно е респондентите да имат възможността да докладват за проблеми. Почти сигурно е, че някой от респондентите ще има затруднения или проблеми с проучването. Желателно е да има „Help Desk“ в негова помощ, където да получи съдействие – например електронен адерес за контакт или безплатен телефон.

От съществено значение е да има конкретни инструкции за това какви действия са необходими за попълване на въпросника. За повечето хора кликането върху отговорите може да изглежда просто и ясно, но за неопитния потребител е важно да се обясни всяка стъпка в попълването.

Инструкциите за конкретните компютърни действия е добре да бъдат поднесени като част от всеки отделен въпрос, а не в отделен раздел преди началото на въпросника.

Инструкциите трябва да са кратки, но в същото да са изчерпателни и понятни, особено за хора, които не са наясно с попълването на уеб-въпросници или пък не са много запознати с работата с компютри.

Чудесен вариант за справяне със сложната ситуация с инструкциите е да написването на кратка инструкция, в края на която може да се добави линк към страница с по-детайлни инструкции за попълване на анкетата – в случай, че някой се нуждае от подробни обяснения.

При специфични въпроси (например за разпознаване на даден алгоритъм в поредица от изображения) линкът с инструкции как да се посочи верният отговор е добре да бъде поместен непосредствено след самия въпрос или под него, вместо пояснението да се вгражда в началния екран.

Като цяло инструкциите следва да информират респондента по следните теми:

Трябва ли респондентът да отговори на всички въпроси?

Може ли да избере само един отговор – или може да посочи повече от един?

Как се преминава към следващия въпрос?

Има ли краен срок или времеви лимит за попълване на въпросника?

Може ли респондентът да пропусне въпрос и да се върне към него по-късно?

Как може човек да промени (редактира) своя отговор?

Може ли респондентът да започне проучването, а после да спре и да се върне към него по-късно?

Ето един пример за встъпителен екран с инструкции:

Инструкции за онлайн изследване

Това изследване е лесно за попълване и ще ви отнеме само 10 минути – или даже по-малко.

Ако не сте сигурни относно дадена услуга, предоставена от вашия оператор, можете да пропуснете даден въпрос и да го попълните тогава, когато получите необходимата ви информация (повторното кликване върху този линк по-късно ще ви отведе автоматично до въпросите, на които не сте отговорили; можете също така да настиснете бутона „назад“ по всяко време, докато попълвате анкетата).

На всеки въпрос можете да отговорите само с един отговор.

По всяко време можете да се върнете назад към предишна страница и да редактирате отговорите си.

Когато попълните всички отговори, кликнете върху бутона „Изпрати“ и ще бъдете поканени да изберете своя подарък в знак на признателност. Първите 50 анкетираните ще получат награда – спортни обувки NIKE!

Всички въпросници трябва да бъдат попълнени до 14 юли 2016 г.

Ако желаете да попълните проучването на хартиен носител, ще се радваме да Ви го изпратим по пощата на посочен от Вас адрес.

Ако имате нужда от съдействие, моля, свържете се с нас на 02/123-45-67

Благодарим Ви за участието!

Кликнете тук, за да започнете въпросника

Език и речник

При писането на инструкции за попълване на въпросника е добре да се избягват жаргонни изрази и фрази, ограничено използвани в дадена специфична област. Не е добре да се използват абревиатури (съкращения), без преди това поне веднъж да са изписани с цели думи.

Един линк към „речник“ с често използваните съкращения или пък списък на използваните термини би бил добре дошъл, ако създателят на проучването се съмнява, че респондентите може да не са наясно с всичко термини.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.