Първи стъпки: Как да оформим един въпрос с много отговори

„Въоръжен“ с клавиатура и мишка в ръце, свъременният потребител е същински диктатор за фирмите, които произвеждат продукти и услуги за него: той може за миг да покаже дали ги харесва или недолюбва, той може да си купи вещ в секундата, в която я е харесал силно, той може да „гласува“ от удобния си стол кой доставчик да бъде пазарен лидер. Битката за спечелването на всяка негова поръчка е битка с времето и за удобството. Бързината е решаваща за това от кой електронен магазин ще поръча своя нов смартфон, след колко клика ще е достигнал търсената информация и дали, в крайна сметка, ще го спечелим или загубим.

Търсенето на неговото искрено мнение е също въпрос на бързина и леснота. Ако може за кратко време и без усилие да кликне точния отговор, съвременният „комптъризиран“ човек ще попълни дадената му анкета точно и вярно. Започне ли да се лута сред възможните отговори, най-вероятно никога няма да стигне до края на въпросника.

Как тогава да дефинираме въпросите с техните множества отговори за възможно най-лесно попълване?

Познаване на материята

Както вече стана дума в темата за предимствата и недостатъците на отворените и затворените въпроси, авторът на анкетата трябва да има изключително добро разбиране на темата, която е обект на изследване. Той трябва да може да предвиди всички възможни отговори. Ако попълващият не намери „своя“ отговор сред изброените възможности, той няма да може да предостави честен и истинен отговор. Или ще подмине въпроса, или ще бъде принуден да попълни отговор, който не съответства на неговото мнение. За анкетиращия това значи непълни или неистинни данни. Така проучването би довело до съвсем погрешни изводи.

Ако вземем за пример въпроса „Кои са най-важните проблеми за интернет днес“ и предложим възможни отговори: „спамът“, „неспазването на авторските права“ и „огрмният обем невярна информация“, ние няма да дадем възможност за честен отговор на всички онези, за които драмата е в онлайн плащанията, навигацията, защитата на личните данни, порнографията и др. Създателят на анкета е длъжен да предвиди всички тези възможности. Ако това не е възможно, то по-добре е да прибегне към отворен или най-малкото хибриден въпрос.

Защо да оставим потребителя да отговори в свободен текст

Въпросите с множество отговори натрупват данни, които е лесно да се анализират. Те са удобни за компютърна обработка. Чрез подходящия софтуер в тях могат да се търсят всякакви тенденции и взаимовръзки.

При мащабните проучвания, в които се включват хиляди хора, този род въпроси категорично са за предпочитане, тъй като предоставят хомогенна и обработваема маса информация. В същото време отнемат малко време за попълване. Това значи минимален процент на отказалите се от попълване – желан ефект от всеки изследовател.

Поради тези две особености методът носи и и известни финансови спестявания.

Видове въпроси с множество отговори

Предлагането на множество възможни отговори се поднася по различен начин в зависимост от начина, по който следва да отговорят респондентите. Някои въпроси предполагат само един отговор. Други позволяват изброяване на няколко неща. Трети изискват оценяване, изразяване на отношения и чувства.

Има няколко основните вида въпроси с множество отговори. В Survey.bg те са достъпни за използване както в „чист“ вид (в съответствие с теоретичните основи), така и в множество различни разновидности – за удобство и на анкетиращия, и на онзи, който отговаря.

Радио-бутони: радио-бутони се наричат онези малки „кръгчета“, поставени преди всеки от възможните отговори (отляво), в които респондентите кликват, за да отбележат своя отговор.

Затворен въпрос - един отговор

Радио-бутоните обичайно се използват тогава, когато от потребителя се очаква да даде само един отговор от всички предварително дефинирани опции. Тов правило е валидно и тогава, когато радио-бутоните се използват в запитвания с по-особена контрукция, например в скала за оценяване.

Чекбоксове: този интерфейс предвижда малки квадратни кутийки пред всеки от възможните отговори. Прието е, че при този интерфейс потребителят може да избере няколко възможни отговора.

Затворен въпрос - множество отговори

Редно е анкетиращата организация да укаже по ясен и недвусмислен начин колко отговора очаква да се маркират. Най-често това се прави чрез пояснение от вида „можете да посочите до три отговора“ или „можете да изберете неограничен брой отговори“.

Падащи менюта: този тип интерфейс е много типичен за дигиталната среда. Той позволява на потребителя да посочи една опция от списък с множество възможности.

Обичайно падащите менюта се използват тогава, когато е налице крен брой възможни отговори, но списъкът им е прекалено дълъг и визуализирането по друг начин би било прекалено обемисто.

Затворен въпрос - падащи менюта

Типичен пример за използване на падащо меню са „папортните“ въпроси за дата на раждане. Тъй като списъкът на възможната рождена година, например, е доста дълъг, предпочитан вариант е възможните отговори да се „свият“ в падащо меню – изброяването им иначе би заело цял екран.

Скала: когато се търсят отношения, оценки или чувства, измерването най-добре се прави чрез скала. Анкетираните трябва да посочат колко точно техните чувства съответстват на дадено твърдение, или колко восиоко оценяват дадено явление. Единият край на скалата представлява абсолютният минимум или изцяло негативен отговор, а другият край епълният максимум, изцяло положеително отношение. Обичайно степените са нечетен брой, като средната винаги е неутрална.

Затворен въпрос - скала

Този тип оценки са известни като „Скала на Ликерт“. По дефиниция скалата на Ликерт се състои от няколко серии твърдения с ограничено количество възможни отговори, които показват степента на съгласие с твърденията.

Скалата за оценка може да има три нива, например „харесвам“, „нямам отношение“ и „не харесвам“. Може да има голям брой степени на оценка – например седем – което дава високо ниво на детайлност при анализа на инмформацията. Най-често обаче се използва 5-степенна скала. Тя дава достатъчна детайлност, без да затруднява потребителя.

Комбинации: както може да се види в Survey.bg, налице са и множество възможни комбинации межу базовите варианти за поднасяне на възможните отговори.

Въпрос анкета - матрица

Възможно е например да има скала на Ликерт, в която оценката да се макрира чрез радио-бутони, или например множество чекбоксове на редици. Това осигурява гъвкавост – за максимално удобство на потребителя. В основата на всички комбинации и разновидности обаче остават базовите четири модела с техните особености: радио-бутоните винаги означават само един възможен отговор, чекбоксовете предполагат изброяване, скалата – оценяване.

Съвременните технологии позволяват и лесното боравене с мултимедия – изображения и дори видео. В Survey.bg тази функционалност е силно застъпена. Един въпрос може да се състои от отговори – изображения с опции за избор на само един отговор, на множествоо тговори или пък оценяване по падащо меню.

Удобството на първо място

При избора на конкретен модел на поднасяне на отговорите от първостепенно значение е форматът му да създава удобство за потребителя. Това трябва да е главното съображение в ума на съставящия анкетата.

Добра идея е преди разпращането на анкетната карта да се направи проба сред няколко потребителя, която да покаже дали въпросите са лесно разбираеми, дали отговорите са поднесени максимално гъвкаво и лесно за попълване и има ли някакви неясноти.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.