7 приложения на онлайн проучванията като инструмент за по-успешен маркетинг

Само тази компания, чиято работа не е свързана с предлагането на продукти или услуги на клиенти, не се интересува дали потребителите са доволни, дали не биха искали отново да са и клиенти, а и ако не искат – защо. Технологиите на интернет средата дават възможност бързо и ефективно да изследваме отношението на потребителите и техните нагласи. Пазарните проучвания могат да помогнат за формирането на по-добри политики и стратегии за развитие на пазара.

На първо място може би трябва да се направи едно уточнение: маркетинг не е синоним на „връзки с обществеността“ и не се свежда до публикуването на реклама. Маркетингът включва в себе си всичко, свързано с развитието на пазара на даден продукт или услуга – изучаването на потребителските търсения и навици, анализът на потребностите у потребителите, изпращането на послания до потенциални и реални клиенти, въздействието върху цените, усъвършенстването на продукта и т.н. – дори, според някои, и създаването на потребности у потребителите!

Тогава за какво могат да ни помогнат онлайн пазарните проучвания в маркетинга?

Да опознаем потребителите (демографски профил): почти всеки търговец е убеден, че знае кои са неговите клиенти. Но дали наистина е така? Ако произвеждаме шампоан против пърхот, как можем да сме сигурни дали го купуват предимно мъже в 40-те си години или по-скоро момичета в ученическа възраст? Отговорът на подобен въпрос ще има голямо влияние върху дефинирането на по-нататъшната стратегия за развитието на продукта и неговото предлагане.

Пазарни проучвания

Познаването на потребителите означава по-добро разбиране на техните потребности. Така създателят на продукт или услуга може да „напипа“ нови посоки за разширява на потребителската база. Онлайн проучванията бързо и лесно дават в ръцете на всеки бизнес ценна информация за нагласите на неговите клиенти.

Действително, всяко изследване може да предостави подобна информация на бизнеса (напр. телефонна анкета, анкетьори в магазини и др). Разликата при уеб-изследванията е, че набирането на данни става много по-бързо, липсата на посредник спестява разходи, а директният контакт позволява да „чуем“ мненията „от първа ръка“.

Едно базово уеб-проучване за демографията може да се проведе сред потребители, сред купувачи, сред фенове. То следва да търси данни за възраст, пол, образование, интереси, както и как тези хора използват конкретния продукт/услуга и какви са впечатленията им.

Кои продукти как се приемат (обратна връзка): уеб-инструментите за провеждане на изследвания могат да хвърлят светлина върху това кои продукти на дадената фирма се харесват и кои  не – и най-вече защо. Онлайн изследванията могат да разкрият важни детайли и тенденции. Например ако нашите луксозни салфетки се харесват на потенциалните потребители, но въпреки това те не са склонни да си го купят – каква би била причината?

Уеб-базираните изследвания дават досег до неподправените настроения на потребителите. Така бизнесът може да узнае как да откликне най-адекватно на техните търсения и очаквания. Когато го постигне, това носи на потребителя удовлетворение, полага основните на лоялността и води след себе си нови клиенти.

Много ценно при уеб-проучванията е, че те се случват онлайн и чрез незабавната обратна връзка можем да вземаме решения бързо и ефективно. Например, ако много потребители са недоволни от отношението на служителите в нашия отдел за обслужване на клиенти, можем незабавно да вземем мерки, преди да е изминал още един ден на натрупване на обидени клиенти.

Разпознаваемост, имидж, марка: потънали в ежедневните си ангажименти, мениджъри от всички нива имат еднакво голям шанс да изгубят реална представа къде „на картата на света“ се намира техният бранд. А какво си представят хората, когато чуят името на фирмата им? И какво идва наум първо, когато хората чуят името на продукта? Големите корпорации имат цели отдели, които работят само върху въпроса какви асоциации ще изникват в съзнанието на потребителя при вида на тяхното лого или при вида на техния продукт. Затова, например, когато зърнем червени коледни камиони с много светлини веднага се сещаме за бутилка с характерна форма и кафява газирана напитка.

Когато става дума за имидж и асоциации, то много ценна функция в Survey.bg е боравенето с изображения. Софтуерът е устроен така, че можем да помолим респондента да разгледа няколко картинки и да избере едно от тях. Например, ако се интересуваме дали потребителите на пазара асоциират формата на опаковката ни с конкретния продукт, можем да им покажем няколко различни вида опаковки и да помолим да посочат коя е „вярната“.

Въпроси с изображения

Изучаване на конкуренцията: потребителите, водени от присъщия си стремеж да се сдобият с най-доброто при най-изгодната цена, бързо надушват кой е по-изгодният доставчик и се преориентират изключително бързо. Появата на нов конкурент може да разтърси пазара за броени дни. През това време „старите лъвове“ може дори да не подозират за новия си съперник и неговите успехи. Всеки бизнес може някога да се окаже изненадан, затова е важно „пулсът“ на конкуренцията да се следи.

При изучаването на конкурентните условия отново безценен съюзник е възможността за използване на много графичен материал – лога, визии на опаковки, близки планове на детайли от продукти. В Survey.bg възможностите за работа с графика дават голям размах – като се започне от оценки и мнения по едно изображение и се стигне до представяне на изображение във всеки възможен отговор.

Тестване на концепции: Чрез онлайн проучванията могат да се правят проби на нови идеи и концепции. Така маркетинг-отделът е в състояние да проучи реакцията на потребителите към евентуален нов продукт, марка, визия или идея –  преди тя да бъде въведена на пазара. Това би осигурило бърз и лесен начин за подобряване на продукта, за идентифициране на потенциални проблеми или недостатъци.

Маркетинг експертите могат да сложат снимка или графика с идеята си за ново лого, за да проучат реакцията на хората към новия облик; могат да включат графика или реклама, за да сондират как аудиторията ще реагира на кампанията. Могат да попитат хората какво усещане поражда даден образ у тях, какви мисли и чувства се надигат, какви асоциации изникват.

Ценообразуване: върху крайната цена на даден продукт или услуга безспорно влияние има себестойността. За нейното правилно управление пазарът предлага съответните бизнес-системи (напр. ERP). Има обаче и пазарни фактори, с които всеки доставчик трябва да се съобрази. Цените на конкурентните продукти спадат? Задава се период на повишено търсене покрай празниците? Връхлита ни сезон на икономическо „захлаждане“ и хората ограничават разходите си? Вслушването в пулса на пазара има своята неотменима роля в ценообразуването.

онлайн-пазарни-проучвания

Реклама, връзки с медии, кампании: увеличените продажби са радост за всеки производител, но понякога причините за успеха или провала са неясни. Например, ако сме магазин, регистрирал необичайно висок ръст на продажбите на телевизори през ноември, дали растежът се дължи на наближаването на празниците, или на проведена наскоро рекламна кампания?

Уеб-проучванията са ефективен начин да разберем ефекта от всяка рекламна кампания. Тогава можем да сме наясно дали ПР отделът си е свършил работата добре. А дори и ако кампанията е пълен провал, то не е ли добре да узнаем защо се е случило така?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.