Създаване на анкета според информацията нужна за вашия бизнес

Освен самото формулиране на въпросите в една анкета, трябва да се обърне внимание и на форматирането на въпросите. Това зависи от резултатите, които искате да получите. Когато използвате скала, или степенуване трябва да предоставите еднакъв брой позитивни и негативни опции. По този начин предоставяте възможност за субективна преценка на респондента т.е. минимализирате възможността за пристрастие.

Отнасяйте се с повишено внимание към избора на отворени въпроси. Помислете добре дали тази информация ще ви е полезна и как ще я анализирате и използвате. Отворените въпроси позволяват на респондентите да дадат по-детайлна информация, но трудно се анализират. При употребата на такива въпроси, контролът на информацията подадена от респондентите се минимализира. Това може да доведе до липса на нужна конкретна информация.

Например при проучване на пазара за нов продукт, ако зададем въпрос „Какъв нов продукт бихте желали да видите на пазара?“ даваме твърде голяма свобода на респондентите. По този начин ще получим информация, която няма да помогне за решението дали да пуснем конкретен нов продукт на пазара или не.

По-добрият вариант в случая е да форматираме въпроса като затворен въпрос:

„Кой от следните продукти бихте желали да видите на пазара?
а. Продукт А
б. Продукт Б

По този начин ще определим конкретно дали Продукт А или Продукт Б има потенциал на базата на конкретни отговори от респондентите.

Друг фактор, който трябва да вземем под внимание при форматиране на въпросите е дали да предоставяте отговор „Неутрално“ или не. Няма общоприето правило, което да отговори на този въпрос. Това изцяло зависи от проучването, вашите цели и нужната информация. Ако ви е нужно конкретно мнение от респондентите ви, по-ефективно би било да не включвате опция „Неутрално“.

Въпросът, който трябва да си зададете тук е:

„Ако повечето или всички респонденти дадат отговор „Неутрално“ какво ще науча от това?“. Ако информацията в такъв случай е безполезна, не включвайте такава опция.

Като обобщение има няколко основни принципа, които да запомните:

  1. По-лесно е да съберете нужната информация, когато използвате затворени въпроси. Включете опцията за коментар „Друго“, ако желаете да получите и повече детайли.
  2. Когато анкетите са съставени от затворени въпроси се попълват по-бързо и увеличават броя на респондентите.
  3. Отворените въпроси отнемат по-дълго време за отговор и анализ, но предоставят по-богата и детайлна информация.
  4. Обмислете балансиран микс от отворени и затворени въпроси във вашата анкета. По този начин ще получите факти, както и по-детайлни мнения на респондентите.
  5. Не използвайте твърде голяма скала. Обикновено скала от 1 до 5 е достатъчна. Когато използвате голяма скала на пример от 1 до 10, респондентите могат да се затруднят за смисъла на рейтинг 7.
  6. От друга страна, когато използвате скала, тя трябва да има смисъл. Не използвайте твърде къси интервали на пример от 1 до 3. Това може да обърка респондентите, тъй като разликата от 1 до 3 е минимална. Така ще елиминирате ясно и точно изразено мнение на респондентите.
  7. На базата на затворени въпроси, можете да направите по-точни и по-надеждни заключения. Причината е минимализирането на субективността.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.