Единичен избор

Определение:

Единичен отговор е графичен вид въпрос, който ви позволява да прикачите изображения като възможни отговори на зададен въпрос, между които респондентът да избере най-правилния (според него). По този начин вместо да използвате една дума или няколко, за да илюстрирате отговорите, може да го направите чрез употребата на една снимка, картинка, лого и други.

Тъй като принуждавате анкетирания да маркира само едно изображение от предоставените му няколко, много внимателно трябва да премислите въпроса и отговорите, които предоставяте като варианти. Ако анкетираният не намери сред тях този, който най-много се доближава до мнението му, рискувате той/тя да отбележи който и да е отговор по принуда и така да повлияе негативно на крайните резултати от анкетата ви.

Пример:

Употреба/приложение:

Винаги използвайте единичният отговор, когато искате анкетираният да маркира само едно единствено изображение като отговор на зададения му въпрос. Когато анкетираният направи своя избор, всички останали опции автоматично са деселектирани.

Тези въпроси имат широка приложимост в случаите, когато искате да получите обратна връзка, оценка или мнение за даден продукт или ситуация.  Доказано е, че хората често реагират по-добре на изображения, отколкото на описание с думи. Например, ако искате да попитате респондентите си за тяхната оценка, вместо да предлагате рейтинг скали от рода „много доволен – много недоволен“, „изключително много – изключително малко“, може да добавите изображения, които представляват тези емоции (фиг. 1 и фиг. 2).

Фиг. 1

Фиг. 2

Така не само ще съберете качествени мнения, но и ще направите своята анкета визуално по-интерактивна за респондентите.

Друго приложение на единичния отговор е когато молите анкетирания да избере любимия или най-малко любимия вариант от списъка с възможни изображения или когато искате да избере този отговор, който е най-близък до мнението му (фиг. 3). Не забравяйте, че „една снимка струва повече от 1000 думи”. Тя ще Ви помогне да илюстрирате въпроса си много по-ефективно.

Фиг. 3

Най-добри практики:

Съветваме Ви преди да включите каквото и да е изображение/картинка/снимка във Вашата анкета, да се съобразите със следното:

  1. Формат – bg поддържа всякакви формати и размери на изображенията, но Ви препоръчваме да използвате „по-леки” такива – до 1 МB (200 x 200 pixels), и във JPG или PNG формат, за няма изкривявания на изображенията или прекалено голяма компресия. Също така може да използвате различни онлайн инструменти, за да промените размера на изображенията, или пък компютърни програми като например Photoshop, Pixelmator, Microsoft Office Picture Manager и мн. др.  Важно е да се отбележи, че преоразмеряването на изображенията може да се отразят отрицателно на качеството им.
  2. Адекватност – Към избора на изображения трябва да подходите като към избора си на думи. Много внимателно обмислите и подберете най-добрите снимки, които ще включите в анкетата си, защото те не само ще насочат отговорите на респондентите, но и ще представят Вашия продукт/услуга. А това е пряко обвързано с резултатите, които ще получите. Имате свобода и избор. Използвайте ги умно. Снимките могат да бъдат забавни, информативни или просто интересни, но трябва задължително да бъдат съобразени с цялостната тема и тон на Вашето проучване.
  3. Авторски права – Преди да качите изображение във Вашата анкета, се уверете, че имате разрешение за използване на изображението, за да не си създадете допълнителни неприятности. Онлайн може да намерите сайтове с голяма база данни с безплатни изображения за свободна употреба, ако, разбира се, нямате лични такива, които да използвате.

 

Допълнителни опции към този тип въпрос:

Задължителен отговор – При маркирането на тази опция респондентът няма да може да продължи към следващия въпрос от анкетата, преди да е отговорил на този въпрос.

Въпросът е активен – Тази опция е маркирана по подразбиране, за да може въпросът да е видим в анкетата. Ако деактивирате тази опция, то автоматично въпросът няма да бъде видим за който и да е от  респондентите, но ще бъде видим в анкетата в профила на нейния създател.

Ширина на изображенията – Тази опция ви дава възможност да регулирате ширината на изображенията. По подразбиране настройката е 150 пиксела, но може да впишете размер, който най-добре отговаря на изображенията, които мислите да използвате.

Изглед – Тук може да избирате между два варианта за представяне на отговорите на вашия въпрос – вертикално (фиг. 4) и хоризонтално (фиг. 5).

Фиг. 4

Фиг. 5

Покажи опция друго – Тази опция дава възможност на анкетирания да напише допълнителен отговор към вече изброените отговори, ако не намира сред тях такъв, който отговаря на неговото мнение. Може да избирате между многотекстово поле (позволява изписването на по-подробен текст) и еднотекстово (при даване на кратък отговор). Опцията “не показвай“ се избира при нежелание да се показва допълнително текстово поле.

Изглед в рапорта/финалния анализ:

 

Експортиране на данните:

Резултатите от анкетата могат да бъдат експортирани под формата на PDF формат и EXEL формат.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.