Подреждане

Определение:

Подреждането е вид въпрос, при който респондентите трябва да подредят списък с вероятни отговори по начин, който отговаря на техните лични предпочитания. Подреждането на отделните отговори става в низходящ ред – на първо място застава най-предпочитания отговор, а на последно – най-малко предпочитания.

Survey.bg предлага два различни варианта за подреждане на списъка с отговори – “drag and drop” и “table”. При drag&drop (фиг. 1) класирането на отговорите става чрез придвижването им от една колона в друга празна такава, докато при table (фиг. 2) подреждането става чрез номериране на отговорите от 1 до n (n = общия брой на отговори в списъка). Низходящия ред на подреждане се запазва и при двата варианта. Имайте предвид, че два различни отговора няма как да получат една и съща позиция/оценка. Може да изберете изгледа, който ви допада, от допълнителните настройки (виж по-долу).

Пример:

Фиг. 1

Фиг. 2

Употреба/Приложение:

Винаги използвайте класификация тип подреждане, когато искате да накарате анкетирания да подреди списък с отделни елементи спрямо своите лични критерии. Този тип въпрос е по-интерактивен от класическите въпроси, като същевременно е ясен и лесен за употреба от респондентите. Той е неизменна част от почти всяка анкета, тъй като е обективен по същност и често елиминира субективните възприятия и пристрастия на респондентите.

Този тип въпрос намира широко приложение при анкетите за обратна връзка на клиенти, за удовлетвореност от продукт,  оценка на услуга и т.н. Респондените могат да подредят  отговорите си спрямо различни оценяващи скали: от най-доволен до най-недоволен, от най-важно до най-маловажно, от най-вкусно до най-невкусно и т.н.

Най-добри практики:

Препоръчваме ви да ограничите броя на вероятните отговори във въпрос тип подреждане до 5-7. По този начин ще си осигурите както комфорта на анкетирания при подреждането на отделните отговори, така и ефективността и точността при попълването на вашата анкета. Всичко това е неминуемо обвързано с крайните резултати от проучването ви.

Много е важно да споменем и ограниченията, които този тип въпроси налага. Както стана ясно всеки отделен отговор ще получи и отделна позиция в класирането, като два или повече елемента няма как да заемат една и съща позиция. Понякога респондентът няма точно ясно изразено мнение или фаворит и мястото, на което поставя даден въпрос, има вероятност да не отговаря напълно на истината, а да е попаднал там по принуда. Защо се получава така? Причината се крие в това, че  анкетираният изготвя класирането си на база сравнение на вероятните отговори един спрямо друг. С други думи той трябва да прецени кое му е по-любимо спрямо кое от предоставените отговори, а не просто да каже кои са му любими. При този тип въпрос няма как две неща да бъдат еднакво харесвани от анкетирания, но в реалния живот това може съвсем да не е така. Ако искате да избегнете подобна ситуация, препоръчваме ви да използвате другия тип класифициращ въпрос – разпределение на сума.

Допълнителни опции към този тип въпрос:

Задължителен отговор – При маркирането на тази опция респондентът няма да може да продължи към следващия въпрос от анкетата, преди да е отговорил на този въпрос.

Въпросът е активен – Тази опция е маркирана по подразбиране, за да може въпросът да е видим в анкетата. Ако деактивирате тази опция, то автоматично въпросът няма да бъде видим за който и да е от  респондентите, но ще бъде видим в анкетата в профила на нейния създател.

Вид – Тук имате възможността да смените изгледа на въпроса. Може да избирате между drag&drop и table.

Ограничи брой отговори до – Числото, което впишете тук, ще отговаря на броя отговори, които респондентът ще има право да квалифицира. Това е много удобно в случаите, в които искате да разберете само топ отговорите на респондентите.

Изглед в рапорта/финалния анализ:

Експортиране на данните:

Резултатите от анкетата могат да бъдат експортирани под формата на PDF формат и EXEL формат.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.