Ликертова скала

Определение:

Ликертовата скала представлява въпрос или твърдение, на който анкетираният трябва да отговори,  като отбележи своето мнение по скала от  1 до 5, където 1 е една крайност , а 5 е друга крайност (например 1= „малко вероятно”, 5= „много вероятно”).

Ликертовата скала е един от най-известните и често използвани видове въпроси, както при провеждането на онлайн анкети, така и при класическите на хартия. За разлика от  въпросите, изискващи кратък и еднозначен отговор да/не, този вид въпрос ви дава възможност да съберете по-прецизна и по-лична информация от анкетирания, а именно – различни степени на отношение и мнение.

Пример:

Употреба/приложение:

Винаги използвайте ликертовата скала, когато искате анкетираният да направи някаква оценка или да изкаже своето мнение по дадена тема. Ликертовата скала намира добро приложение при въпроси, които събират информация за оценка или обратна връзка за продукт/услуга/компания (много недобър – много добър), при вероятност (много вероятно – малко вероятно), при съгласие (съгласен – несъгласен), при удовлетвореност (изключително доволен – крайно недоволен) и др.

Този тип въпрос е изключително ефективен, тъй като респондентът ще отбележи отговора си върху рейтингова скала (да речем от 1 до 5), като референтните стойности ще бъдат поставени само в началото и в края й. Ето още няколко примера за двете крайности, между които анкетираният избира своя отговор:

  • 1 = „никога или почти никога” до 5 = „винаги или почти винаги”
  • 1 = „много неопитен/а” до 5 = „много опитен/а”
  • 1 = „много качествен” до 5 = „много некачествен”
  • 1 = „много недоволен/а” до 5 = „много доволен/а”
  • и много др.

По този начин отговорът на респондента не е обвързан с определени думи, а с число, зад което той/тя сам слага конкретно название за оценката си. И двете страни печелят. От една страна анкетираният ще е по-уверен и сигурен в отговора си, а от друга анкетиращия ще получи ще получи честен и личен отговор.

Освен това предоставяйки на респондентите диапазон от възможни отговори между две екстремални позиции, сред който да открият своето мнение, ще ви помогне по-лесно да идентифицирате областите, които изискват конкретно подобрение – например ефективността на вашия обучителен курс, бързината на обслужването във вашия кол център , качеството на изображенията на продуктите, които предлагате в сайта си и др.

Най-добри практики:

Винаги въвеждайте описание – Ако оставите ликертовата скала само с номерация и не зададете двете екстремални позиции, между които анкетираният да даде своя отговор, рискувате да го затрудните, тъй като той/тя няма да знае коя страна сте избрали за „позитивна” и коя за „негативна”.

Използвайте еднополюсни крайности – Винаги когато е възможно използвайте „еднополюсна” скала, която варира от „изключително Х” до „изключително не-Х”, а не „изключително Х” до „изключително Y”. Какво ще рече това? Задайте скала, чийто полюси са „изключително смел” и „изключително не смел”, вместо „изключително смел” и „изключително срамежлив”. Различните прилагателни думи носят различен смисъл, и не ги правят абсолютна крайност. При използването на еднакви думи може да сте сигурни, че едната ви крайност е абсолютната противоположност на другата.

Стремете се към нечетна скала – Скали с нечетен брой стойности (например 1 до 7, 1 до 9, 1 до 5) ще имат средна позиция. Така ще предоставите отговор и за тези, които нямат точно определено мнение. А колко опции трябва да предложите на анкетираните? Проучванията показват, че респондентите изпитват затруднения при определяне на гледната си точка по скала с повече от 7 елемента. Това означава, че ако осигурите повече от 7 възможности за избор, анкетираният ще бъде по-склонен да маркира отговора си на случаен принцип, което може да се отрази негативно на данните, които ще съберете. Кое магическо число да използвате тогава? Нашите методисти препоръчват петобалната скала за най-сигурна.

Бъдете всеобхватни – Старайте се да обхванете две абсолютни крайности и да предоставите пълния диапазон от възможни отговори на анкетирания. Например ако искате да разберете колко горещо е било кафето, което са сервирали във вашия ресторант, а предложите двете крайности – „изключително горещо” и „малко горещо”, вие не давате никаква възможност за отговор на тези, които смятат, че кафето изобщо не е било горещо.

Въпрос преди твърдение – Винаги когато е възможно задавайте въпрос, а не поставяйте твърдение, с което анкетираният трябва да се съгласи или отхвърли. Доказано е, че потребителите са по-склонни да се съгласят с дадено твърдение, отколкото да го отхвърлят, дори и това реално да не е така. Освен това респондентите четат по-внимателно и съсредоточено въпроси отколкото твърдения.

Бъдете последователни – Ако ви се наложи да включите няколко различни ликертови скали в своето проучване, то изберете един конкретен брой радиобутони (например 7), които ще използвате като стандарт из цялата анкета. Това ще намали потенциалното объркване на анкетираните, а и ще ви даде възможност за по-точни сравнения във вашия анализ.

Допълнителни опции към този тип въпрос:

Задължителен отговор – При маркирането на тази опция респондентът няма да може да продължи към следващия въпрос от анкетата, преди да е отговорил на този въпрос.

Въпросът е активен – Тази опция е маркирана по подразбиране, за да може въпросът да е видим в анкетата. Ако деактивирате тази опция, то автоматично въпросът няма да бъде видим за който и да е от  респондентите, но ще бъде видим в анкетата в профила на нейния създател.

Брой радио бутони – Чрез тази опция може да регулирате броя на радио бутоните в ликертовата скала (от 2 до 10).

Изглед в рапорта/финалния анализ:

Ликертовата скала се изобразява във финалния анализ/рапорт под формата на таблица (фиг. 1) и на диаграма. Може да избирате между стълбовидна диаграма (фиг. 2) и кръгова диаграма (фиг.3).

Експортиране на данните:

Резултатите от анкетата могат да бъдат експортирани под формата на PDF формат и EXEL формат.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.