Осем прости подхода за увеличаване на броя на респондентите

Изпращането на анкетна карта до потенциалните респонденти никога не осигурява 100% попълнени анкети. Винаги ще се намерят неколцина, които няма да пожелаят да участват в проучването. Що се касае до останалите обаче има значение дали ще откликнат 700 души от общо 1000 поканени, или ще реагират едва 20-30 човека от всичките хиляда. Няколко прости стъпки могат да помогнат за увеличаването на броя на респондентите.

Подход към аудиторията

Още със старта на подготовката по проучването си изследователят започва да мисли как ще достигне до своите респонденти. В някои случаи това става чрез изпращане на писмо по електронната поща, в други случаи – чрез страница в уебсайт… Добра идея е да се помисли и за алтернативни „подстъпи“ към аудиторията. Например, в много случаи освен електронната поща може да се прибегне и до новинарски групи, уеб-форуми, фен-страници в социалните мрежи.

Краткост на анкетата

Самата анкета трябва, наистина трябва да бъде възможно най-кратка. Анкети, които отнемат повече от 15 минути, отегчават респондентите и те не винаги дават смислени отговори, а понякога просто не довършват въпросника.

Встъпителната страница същи следва да е кратка. Опитът на изследователите сочи, че хората не обичат да четат протяжни инструкции.

„Щипка“ лично внимание

Специалистите в областта на проучванията твърдят, че нивото на активност на респондентите се увеличава с около 5%, когато получат поканата за участие с елемент на лично обръщение. Това всъщност не е изненада. Естествено е, че е далеч по-приятно за г-н Петър Петров да получи покана с обръщението „Уважаеми г-н Петров“, вместо с анонимното „Уважаеми участник в нашето проучване“.Още тънкости за подготовката на поканата прочетете в наръчника „Как да изпратим покана по електронната поща за участие в проучване“.

Покана и обявяване

Всяка анкета се обявява предварително – но е желателно това да става кратко, стегнато и ясно. Така се дава възможност на респондентите да обмислят позицията си, целите на проучването и своята роля в него. Предварителният анонс им дава възможност да предвидят времето си и да включат в графика си участието в проучването.

Най-съществено е да се каже:

коя е организацията, която стои зад изследването, и каква е целта й;

каква е ползата от участието на отделния човек;

колко време ще отнеме попълването – ако е кратко, това е добре да се подчертае изрично;

как ще бъдат защитени чувствителните данни.

Не е добра идея да се злоупотребява с обещанието за краткост. Много хора са по-склонни да се заемат с по-продължително проучване, ако предварително са наясно, че то ще им отнеме повече време. Но хората биха се изнервили, ако им е обещано анкетата да отнеме само 5 минути, а попълват вече 15 минути….

Не на последно място – добре е в анонса да има само един линк: този към проучването.

Награди и стимули

Не всекиму е по възможностите, но все пак е добре да се помисли за някаква награда за участие в анкетата. Това може да е скромен подарък за всеки участник или пък томбола с една по-голяма награда. Няма нужда призът да е нещо голямо – малка и „символична“ вещ най-често е напълно достатъчна и мотивираща.

Не бива да се забравя, че някои хора просто искат да споделят своето мнение. Те биха попълнили една анкета просто за да кажат това, което мислят, а не за да получат нещо в замяна. Затова не е лоша идея наградата да бъде опционална. Така участниците могат да преценят дали искат да участват в лотария или, например, да дарят своята малка награда за благотворителна цел.

Хитро използване на мултимедията

Проучванията в онлайн средата дават възможност за използване на графики, снимки, анимации, видео и всякаква мултимедия. Не бива да се забравя, че някои от тях могат да отнемат много време или пък да разсейват респондентите. Затова е желателно мултимедията да се използва пестеливо. Тук най-съществено е да се борави хитро с подобно съдържание. Например, вместо дълго описание на наградата, може да е по-добре да се вгради нейна снимка.

Публикуване на резултати от анкетата

Човек обича да вижда резултата от труда си веднага. Хората, които откликнат на поканата за участие в проучване, ще се чувстват много удовлетворени, ако могат да видят резултата от своето участие. В зависимост от темата и съдържанието изследователят може да си позволи да сподели данни от проучването. Пример за такова насърчително споделяне са анкетите на някои новинарски сайтове (обичайно с един въпрос), където след самото кликване върху отговора респондентът веднага вижда колко хора са гласували и кои отговори колко процента от гласовете са събрали.

Етика

Звучи близко до ума, но всеки е склонен понякога да прекрачи някои граници… Не бива да се забравя, че всяко проучване следва да спазва общоприетите етични норми. Не е добре да се употребяват жаргон и нецензурни думи. При боравенето със специфични термини, когато това действително се налага, следва те да бъдат пояснени. Не са добре дошли каквито и да е форми на ирония, сарказъм или метафори.

Сега, когато знаете как да привлечете възможно най-много респонденти за едно изследване, опитайте се да конструирате свое проучване в Survey.bg.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.