Мобилните технологии променят начина, по който хората живеят и правят бизнес. За всички организации днес е от решаващо значение да оптимизират своите комуникации за новите устройства. А това включва буквално всичко – от електронната поща и системата за управление на склада до уебсайта и изследванията сред потребителите. Промяната е много ползотворна специално в сферата на […]
Нужно ли е да „слушаме“ посетителите на уеб-сайтове и защо?
Нужно ли е да „слушаме“ посетителите на уеб-сайтове и защо? През първите 5-6 години на настоящия век пред повечето организации у нас и по света стоеше въпросът „Дали трябва да имаме сайт в интернет?“. Фирмите, разработващи уеб-страници, ни убеждаваха, че сайтът е виртуалната „витрина“ на всяка организация, а по-„знаещите“ водеха спорове какъв да е домейнът. […]
Как да достигнем до „правилната“ аудитория?
Достъпът до подходящата аудитория за изследване е пряко свързан с качеството на информацията, която едно проучване търси. Лесно можем да разберем защо е така, ако за момент си представим какви резултати би дала анкета, например, за потреблението на услугата Flickr сред… пенсионерите. За да получим отговори, от които да добием смислена информация, трябва да попитаме […]
Какво да правим с чувствителните въпроси в анкетата?
Чувствителните въпроси в една анкета водят до редица изкривявания на резултатите, а най-добрият начин да избегнем това е да не ги задаваме. Ала понякога това се налага! Някои изследвания изискват да питаме – за пиенето, за дрогата, за своеволията зад волана…. Как да ги поднесем така, че да получим честни и неподправени отговори? Повече доверие […]
Кои са чувствителните въпроси в проучването
„Склонни сте да прекалявате с алкохола?“ Е, може и да имате такава склонност, ала ако някой Ви попита, едва ли ще му го кажете право в очите, нали? Някак неудобно е…. Малцина са тези, които биха признали „в прав текст“, че мразят даден етнос, че обичат да се напиват или че си падат по кървави […]
Геймификацията – как да накараме респондентите да ни казват повече, отколкото очакваме
Обичате ли да решавате кръстословици или судоку? А случвало ли ви се е толкова да се улисате, че да пропуснете спирката, на която трябва да слезете? Пробвали ли сте слот-машините в казиното? А като деца играли ли сте на „Не се сърди, човече“ или домино? Всички хора обичат да играят. Игрите създават приятни емоции, забавляват. […]
Майсторство в словесната еквилибристика: инструкциите и поясненията в анкетата
Всяка уеб-базирана анкета се нуждае от съответните инструкции и пояснения в помощ на респондента. Създаването на тези малки, но безценни частици текст, е същинска еквилибристика в областта на словото (еквилибристика – изкуството да запазваш равновесие; цирков жанр, при който изпълнителят прави сложни акробатични стойки, балансирайки върху миниатюрна опора). Инструкциите за попълване на въпросник винаги да […]
Как проектирането на анкетата зависи от бъдещия анализ на данните
Освен правилното формулиране на въпросите в дадена анкета важно е и да се обърне внимание на типовете и видовете въпроси и тяхното проектиране. Техният формат до голяма степен зависи от вида и формата на очакваните резултати. Например, ако крайната цел е да узнаем разпределение на дялове, каквото най-често се илюстрира с графика тип „питка“, то […]
Логика в проучването – да зададем подходящите въпроси на подходящите хора – гъвкаво и прецизно
Готви се изследване за тенденциите в съвременната мода в облеклата, но изследователят има притеснение: по правило мъжете не носят поли и рокли, нито жените – вратовръзки и папионки. Нима всеки в тази анкета ще трябва да „изтърпи“ няколко питания, които изобщо не го касаят? Не. Не и ако реализира проучването си със средствата на модерните […]
Статистическа грешка и отклонения в проучванията – каква е разликата?
Точността и валидността са най-важните параметри на всяко проучване. Трябва да се признае обаче, че в емпиричните изследвания много често, да не кажем всякога, има грешки и отклонения. Защо говорим за тези неща като за две различни явления? Каква е разликата между грешка и отклонение? Грешка Грешка в проучването се явява всяка разлика между цифрите, […]