Осем прости подхода за увеличаване на броя на респондентите

Изпращането на анкетна карта до потенциалните респонденти никога не осигурява 100% попълнени анкети. Винаги ще се намерят неколцина, които няма да пожелаят да участват в проучването. Що се касае до останалите обаче има значение дали ще откликнат 700 души от общо 1000 поканени, или ще реагират едва 20-30 човека от всичките хиляда. Няколко прости стъпки […]

Отклонения заради намесата на анкетьора и предимствата на уеб-анкетите

Провеждането на анкети и проучвания е предмет на една цяла наука, чиято единствена задача е да намери вярната формула за точни изследвания без грешки и без отклонения. И ако отклоненията заради погрешно конструирани въпроси са приблизително ясен проблем (виж статиите за сложни въпроси, двойни въпроси, сугестивни въпроси) , то изкривяванията заради намесата на интервюиращия човек […]

Как да избегнем отклоненията, породени от липса на отговори

Отклонения заради липса на отговори в проучванията се получават тогава, когато някои респонденти изберат да неучастват в дадена анкета. Отклонение може да даде и липсата на отговори на един или няколко конкретни въпроса от дадено изследване. Докато отклоненията заради неправилно конструирани въпроси и заради намеса на анкетьора са изцяло подвластни на изследователите, то липсата на […]

Често срещани грешки при създаване на анкети: сложни, неясни и многословни въпроси

„Смятате ли, че дистрибуцията на слабоалкохолни напитки с плодов вкус е адекватна?“ Изправени пред задачата да дадат такава оценка, по-търпеливите хора навярно биха започнали да размишляват. По-нетърпеливите сигурно ще затворят страницата с въпроса и ще преминат към други занимания. И ако това е нашето онлайн-изследване, вече имаме сериозен проблем. Едните не знаят какво да отговорят, […]

Често срещани грешки: сугестивни и „заредени“ въпроси

„…Спряхте ли да крадете автомобили?“ пита адвокатът в съдебната зала, вперил остър поглед в обвиняемия. Какво да каже клетият крадец? Ако отговори „да“, в ушите на съдията ще прозвучи като „…крадях автомобили, но после спрях“. Тоест, ще е признание. Ако каже „не“, още по-зле – ще потвърди, че все още „е в занаята“. Този въпрос […]

Често срещани грешки при онлайн анкети: двойни въпроси

При съставянето на въпросник за проучване, без значение дали то ще се провежда онлайн, по телефона или чрез хартиени писма, неопитният изследовател рискува да провали анкетата си, ако включи в нея двойни въпроси. Това е много вероятно да се случи именно при уеб-базираните проучвания. Защо ли? Както неведнъж вече е ставало дума, при тях е […]

Как да изпратим покана по електронната поща за участие в проучване

Поканата по електронна поща за участие в уеб-базирано проучване играе ключова роля в убеждаването на целевата аудитория, което е от критично значение за ефекта от самото изследване. Предлагаме ви няколко полезни практики за написването на коректна и ефективна покана за участие. Респондентите трябва да са съгласни да получат е-писмото Най-добре е поканата да се изпрати […]

Девет съвета за увеличаване на броя респонденти

При повечето проучвания не всички респонденти решават да участват. Причините могат да бъдат личен избор или поради неправилно конструиране на анкетата. Предоставяме девет съвета, с които да намалите броя неучаствали респонденти. Направете анкетата възможно най-кратка. Когато анкетата е ненужно дълга и отнема много време, често респондентите се отказват по средата или избират изобщо да не […]

Съвети за конструиране на въпросите в анкета

След като определите от каква е целта на вашето проучване, от каква информация се нуждаете и как ще анализирате данните, идва ред на създаването на въпросите, на които вашите респонденти ще отговарят. Предлагаме 10 основни съвета при съставянето на въпроси в една анкета: Не задавайте въпроси, чийто отговор е очевиден. Например „Как ще повлияе инфлацията […]

Създаване на анкета според информацията нужна за вашия бизнес

Освен самото формулиране на въпросите в една анкета, трябва да се обърне внимание и на форматирането на въпросите. Това зависи от резултатите, които искате да получите. Когато използвате скала, или степенуване трябва да предоставите еднакъв брой позитивни и негативни опции. По този начин предоставяте възможност за субективна преценка на респондента т.е. минимализирате възможността за пристрастие. […]